Wismo (tidl. K.W. Bruun) må fremlægge en åben og ærlig plan for, hvordan de vil vende den udvikling, som de er inde i – og det skal ske i en fart. Det har landets forhandlere krav på.
Det står for mig at se klart, selvom bilimportøren i sidste uge afviste, at de skulle være i krise. For man anerkendte fra koncernens side trods alt, at der har været sammenfald af en masse uheldige sager.
Det tør nok siges. Uheldige, klart – men måske også selvforskyldte? Her er der plads til mere selverkendelse.
Positivt er det, at Wismo i det sjældne interview i Jyllands-Posten til gengæld fastslog, at de forstår den frustration, som rigtig mange bilforhandlere går med i øjeblikket.
Det manglede da også bare. For den frustration er berettiget – og den måde som Wismo og tidligere K.W. Bruun har drevet sin forretning på, bærer en større del af ansvaret, end Wismo indtil videre har villet anerkende.
”Vi forstår forhandlernes frustration og arbejder hårdt for at imødekomme deres ønsker. I de kommende måneder vil de få flere biler på lager. Det vil forhåbentligt også kunne sætte sig positivt i salgstal og markedsandele for os,” har Jonas Stausholm, mærkedirektør hos Wismo udtalt i forrige uge til Jyllands-Posten.
Det er der i den grad brug for. Citroëns markedsandel er faldet fra 5,4 procent i februar 2024 til 0,2 procent i februar 2025. Faktisk har salget været 95 procent lavere end sidste år. Opel er gået fra 4,6 procent til 0,2 og Peugeot er gået fra 7,8 til 2,1 procent.
Det er så slemt, at et luksusmærke som Porsche alene i årets første to måneder har solgt flere nye biler end syv Wismo-mærker tilsammen, nemlig Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Mitsubishi, Jeep, Hongqi og DS. Tilsammen.
Det siger noget om situationens alvor.
Det er ikke Wismos skyld det hele. Bilproducenten Stellantis bærer også en stor del af ansvaret, og aktien er da også blevet halveret i løbet af det seneste år.
Men det handler om mere end salgstal og en bilfabrikant i krise, og det er det, Wismo må forstå – og forholde sig til. Det handler også om den måde, man driver sin forretning på. Bøllemetoder, trusler og intimidering er blandt de beskrivelser, som koncernen har fået hæftet på sig. Millionkrav til bilforhandlere til mere eller mindre nødvendige ombygninger har mødt berettiget kritik.
Vi har i AutoBranchen Danmark noteret, at Wismo har slækket på nogle af de helt skøre krav, som K.W. Bruun udsatte forhandlerne for.
Det burde være sket for længst, men det hilser vi selvfølgelig velkomment. Forhandlere skal ses som samarbejdspartnere. Ikke som nogen, man bare kan koste rundt med.
“Vi føler ikke, at der har været de store ændringer, siden vores nye ejer overtog,” kommenterede Jonas Stausholm ikke desto mindre i Jyllands-Posten med henvisning til Wismo, der købte af K.W. Bruun-familien.
Det er måske det, der er problemet. For der burde virkelig ryddes op, hvis man skal genvinde forhandlernes tillid.
Og derfor savner jeg, at Wismo går endnu længere, end de har villet hidtil.
Vi venter stadig på regnskabet for 2024, men der er ingen tvivl om, at forhandlerne har brug for åbenhed om, hvordan Wismo har tænkt sig at vende skuden – og hvordan de har tænkt sig at drive deres forretning fremadrettet. Hvor skal bilerne komme fra? Hvordan har de tænkt sig at betale af på den meget store gæld, der opstod ved købet af K.W. Bruun? Hvordan vil de etablere et respektfuldt og ligeværdigt samarbejde med forhandlerne?
Det skylder Wismo svar på, hvis man for alvor vil imødekomme den usikkerhed og frustration, som rigtig mange af deres forhandlere går med i disse tider.
Og selvom det er fint, at man stiller op i Jyllands-Posten og udtaler sig, så burde Wismo Group også gå mere direkte i dialog med branchen selv. Fx her i Motor-magasinet, hvor “Ingen kommentarer” er blevet en slags standardsvar fra bilkoncernen, når nye kritisable forhold afdækkes.
Det kan ikke blive ved med at gå. Motor-magasinet er det vigtigste branchemedie, vi har. Og derfor skal svarene også gives her.
Når alt dette er sagt, har mange af Stellantis-mærkerne i årtier været blandt danskernes favoritter, og forhandlerne har store flotte bilhuse, der har betjent tusindvis af kunder. Så der er et godt grundlag at komme tilbage fra. Nu skal forhandlerne bare have biler igen – og ikke mindst skal de have svar. Så de kan få et langt bedre og mere åbent og ærligt samarbejde med deres importør.
Kontakt
