Måned efter måned kan man følge elbilernes indtog i bilparken. Om kort tid vil vi runde en halv million elbiler i den danske bilpark, hvilket svarer til omkring 17 procent.
Omvendt er der ikke særlig stor fokus på, hvordan bestanden af benzin- og dieselbiler påvirkes.
Men sandheden er, at der er kommet omkring 240.000 færre dieselbiler i bilparken, siden bestanden af dieselbiler peakede i august 2020.
På samme måde er der blevet over 200.000 færre benzinbiler.
Samlet set er der knap 450.000 færre fossilbiler i dag, end da antallet var højest.
Det fremgår af tal fra bilstatistik.dk.
Og det har naturligvis betydning for eftermarkedet:
“Vi har allerede set, hvordan elbilernes indtog har betydning for eftermarkedet, hvor prisen på reservedele er tårnhøj og hvor indtægterne fra service er lavere,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
Han henviser derudover til, at eksempelvis elbilernes højere vægt har betydet langt større udgifter til fragt til og fra lakerer.
Nye krav til værkstederne
“At der samtidig er kommet 450.000 færre benzin- og dieselbiler er også noget, der kan mærkes på eftermarkedet mange steder. Opgaverne på værkstederne ændrer simpelthen karakter, indretningen skal måske også være en anden og de kompetencer, som der er brug for, er også under forandring,” siger han videre.
“Der er selvfølgelig mulighed for, at man specialiserer sig i enten elbiler eller benzinbiler eller dieselbiler, så man ikke vil mærke forandringerne så drastisk nu og her, men på sigt er der ingen tvivl om, at eftermarkedet er under kraftig forandring,” siger Nicky Bobak.
Han opfordrer derfor til, at man ikke bare gør sig nogle strategiske tanker om, hvilken form for værksted, man ønsker at drive, men også følger sammensætningen af bilparken.
Og netop bilparkens størrelse og bestand kan man dykke ned i på AutoBranchen Danmarks nye onlineunivers Danskernes Biler.
Her kan man følge bilparkens sammensætningen, ligesom man også kan blive klogere på mangel på arbejdskraft eller antallet af skader.
Hvis du har brug for sparring om elbilernes indtog på eftermarkedet eller benzin- og dieselbilernes afgang fra markedet, så kan du altid kontakte AutoBranchen Danmarks eftermarkedafdeling.
Kontakt

Nicky Bobak
Medlemschef
Rune Langhoff Sørensen
Kommunikations- og klimakonsulent




