Abonnementsforretning

Abonnementer sælger i Nordjylland

Bilforhandler sælger abonnementer til alle bilister. Tiltaget skal holde på kunderne og hente nye til – kort fortalt for at fremtidssikre og udvikle forretningen.  

150 abonnementer på en måned. Og det er stadig ikke markedsført udenfor huset. 

Vil du have 15 procents rabat på din værkstedsregning? Vil du have to årlige hjulskift og opbevaring? Hvad med 15 procent rabat på tilbehør? To årlige hjulvask og en årlig rengøring af bilen udvendig og indvendigt? Og hvad med rabat på alt fra rejser til tøj og oplevelser? 

Det hele kan du få for 189 kroner om måneden hos Bilklub Nord.  

Efter et tilløb og deltagelse i AutoBranchen Danmarks abonnementsakademi, har N.O. Jensen, der forhandler Hyundai, Suzuki, Mazda og Aiways, etableret sin abonnementsløsning. De har døbt den Bilklub Nord. Salget går ret godt. På de første to uger var der etableret 100 abonnementer, og efter fire uger er man oppe på 150.  

“Vi synes selv, at det er ret godt, for vi har slet ikke markedsført det uden for vores eget hus endnu. Sælgerne ved, at de skal tale om det, og vi fortæller om det, når vi har kundernes biler på værkstedet. Vi vil være den største bilklub i Nordjylland,” fortæller Kasper Sund Jensen, der er økonomichef hos N. O. Jensen og selv deltog på abonnementsakademiet, hvor han deltog i workshops om at skabe en abonnementsløsning. 

“Vores kundegruppe er ældre og vi har mange loyale kunder. Vi vil dog gerne have fat i de lidt yngre, som normalt er lidt mindre loyale og gerne shopper rundt, og vi ved, at abonnementer er et større hit hos den gruppe,” fortæller Kasper Sund Jensen videre.  

En grundig undersøgelse blandt kunderne gav mere end 1000 svar, og gjorde N.O Jensen klogere på, hvilken retning de skulle gå.  

“Med 15 procent rabat på værkstedsregning var formålet mersalg. Vi håber, at vi får kunden til at samle sine ting hos os og vi måske får et ekstra værkstedsbesøg. Måske køber de endda deres næste bil hos os,” siger han.  

De to årlige dækskift og opbevaring kan på sigt give et kapacitetsproblem, men det vil i givet fald være et luksusproblem, som man ser på til den tid. 

15 procent rabat på tilbehør er igen et håb om mersalg og et incitament til, at kunden kun handler ét sted. De to årlige hjulvask er en god service, for hvor mange giver sig ellers tid til selv at vaske hjulene særskilt.  

“Den årlige rengøring både indvendigt og udvendigt, ser vi som en stor service til børnefamilier. Sådan en bil kan hurtigt ligne noget, der er løgn, når man har mindre børn. Så det er næsten en no-brainer,” siger Kasper Sund Jensen, der også nævner rabatportalen, der giver kunderne en lang række andre muligheder.  

“Visma Logbuy kører den del og opdaterer den. Der er omtrent 700 leverandører, der giver rabat til produkter eller ydelser, og vi har sikret os, at vores konkurrenter ikke kan stå i den og tilbyde rabatter,” siger han videre. 

N.O Jensen havde andre forslag med i overvejelserne også. Det kunne fx være gratis lånebil, men som Kasper Sund Jensen bemærker, kunne det blive svært at overskue, hvis der pludselig er 1000 abonnenter i aftalen. 

“Det skal være simpelt at administrere, og det er det nu. Administrativt er det også mere simpelt end vores servicekontrakter.”

N.O. Jensen har indledningsvis ikke markedsført Bilklub Nord på sociale medier eller andre steder. Kun flag i bilhuset og reklamer på bilerne har givet opmærksomhed om Bilklub Nord. Nu er man klar til at give den gas med markedsføringen. Så får nordjyderne at vide, at Bilklub Nord er for alle bilister og for alle biler.

“Vi har det hele på vores værksteder, og vi kan håndtere alle biler. Derfor vil vi ikke begrænse os til dem, vi kender i forvejen. Vi skal fremtidssikre og udvikle forretningen. Derfor er vores bilklub for alle bilister,” siger Kasper Sund Jensen. 

Flere virksomheder i branchen har været igennem AutoBranchen Danmarks abonnementsakademi siden det første i 2021. Næste abonnementsakademi indledes den 12. oktober. Du kan læse mere og tilmelde dig her.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation