Selv de grønne organisationer, som fx den grønne tænketank Concito, er enige om, at det både bliver dyrt og besværligt at nå klimamålet, og da klimaaftalen skulle besegles i sidste uge, afstod Det Radikale Venstre fra at deltage i en aftale med S, SF og Enhedslisten.
De Radikale ønskede ikke at stå model til en delaftale, men kræver at få hele det nye regeringsgrundlag, inkl. anvisning af finansieringskilder, til godkendelse, før de vil sige god for en ny regering under ledelse af Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen.
Det er meget lidt der er sluppet ud, efter Mette Frederiksen nu har forhandlet i 20 dage med de røde støttepartier, men i sidste uge blev partierne alligevel enige om at hæve overlæggeren og præsentere en af verdens mest ambitiøse klimamål. Teksten i aftalen skulle efter, hvad flere medier erfarer, være relativ kortfattet hvor det eneste der nævnes, er det nye klimamål og en kommende klimalov.
Men hvordan man kommer derhen, og hvordan fordelingen skal være på biler, bønder og boliger, står stadig hen i det uvisse og skal først udmøntes senere.
For autobranchen kan det få stor betydning, hvilke midler en ny regering vil vælge. Alle de røde partier gik til valg på høje klimamål, men ingen fremlagde et så detaljeret klimaudspil som Enhedslisten, der ventes at blive det parlamentariske grundlag for en ny regering.
Enhedslisten vil således rulle de seneste års nedsættelser af registreringsafgiften tilbage, hæve afgiften på benzin- og diesel, indføre roadpricing for 18 mia. kr. og give tilskud på elbiler helt op til 100.000 kr. Samtidigt vil partiet sætte en stoppe for slag af diesel- og benzinbiler i henholdsvis 2022 og 2025.
Det andet parti, som er med i klimaaftalen, SF, går også hårdt til stålet over for de fossile biler.
Ifølge SF skal bilafgifterne omlægges, så benzin- og dieselbiler i snit bliver 25.000 kr. dyrere og pengene bruges på at gøre elbiler billigere.
Senest i 2025 skal dieselbiler forbydes i de 35 største byer, og i 2030 skal der være stop for salg af benzin og dieselbiler.
SF vil desuden stoppe væksten i biltrafikken, og derfor skal kollektiv transport og cyklisme være mere attraktivt.
Både SF og Enhedslisten har store planer om investeringer i nye kollektive trafikprojekter, hvor der lægges op til investeringer for 50 mia. kr.
Hverken SF eller Enhedslisten får dog næppe al sin politik igennem, men som parlamentariske støttepartier vil Mette Frederiksen være nødt til at lytte og tage hensyn til partiernes krav.