Bilforhandlere

Analyse dumper markedsføringen i branchen: “Utroligt dårligt”

Alle bilbrands i Danmark performer utroligt dårligt, når det kommer til online markedsføring, lyder det i en opsigtsvækkende analyse. AutoBranchen Danmark har dog hjælp klar til branchen. 

Bilbranchens websites performer generelt dårligt, og kunderejse og design på siderne halter, lyder det i en såkaldt Q-Faktor-analyse lavet af UserGap Markedsføring, der har undersøgt, hvordan de forskellige bilbrands klarer sig online. Det skriver markedsføring.dk, der dog nævner, at Tesla skiller sig positivt ud.  

“Vi kan se en branche, der ikke fuldt ud har forstået, hvor truede de er,” siger UX-ekspert Jacob Hvam fra Novicell i analysen.  

Han tilføjer ifølge markedsføring.dk, at autobranchen over en bred kam mislykkes med at fortælle “moderne” om deres produkter på deres websites.  

”Jeg får nærmest ikke andre informationer, end hvor mange hestekræfter bilerne har, hvor godt de kører, og hvor god undervognen er. Jeg har intet billede af, hvor bæredygtige bilerne er, hvor jeg kan lade dem, hvis der er tale om elbiler, hvilke andre services, bilselskaberne tilbyder, og hvordan det opleves at sidde inde i bilen,” lyder det ifølge markedsføring.dk fra Jacob Hvam, der tilføjer, at branchen “stadig sælger en bil på udseende og køre-egenskaber, ikke på infrastrukturen, software, services eller den digitale brugeroplevelse.” 

Sadl om, mens tid er 

Jacob Hvam advarer ifølge markedsføring.dk om, at markedsføringens kvalitet eller mangel på samme kan ramme på salget og opfordrer til at sadle om, mens det stadig er muligt. Han anbefaler konkret, at der i kommunikationen eksempelvis skrues op for transparens, bæredygtighed og services rundt om bilsalget.  

”Det er fraværende i så stor grad, at vi står tilbage hos mange med en række påstande, der risikerer at være greenwashing. Jeg kan intet læse om, hvor komponenter kommer fra, og jeg bliver holdt i en black box som forbruger. De er ikke gennemsigtige og bæredygtige nok. Det skal de arbejde med. Der er mange forbrugere især i 20’erne, for hvem den slags er afgørende, når de vælger bil. Det virker, som om bilbranchen stadig hænger fast i sin egen lingo og helt har glemt, at det er en langt større pakke med løsninger på vores problemer med transport i hverdagen, de løser,” siger Jacob Hvam. 

Jacob Hvam tilføjer dog, at det kan være “en smule unfair” kun at bedømme branchen på dens websites, og ikke de andre dele af salgsprocessen, fx YouTube, TV-reklamer, anmeldelser i medier og besøg i bilhusene. 

Få hjælp til bedre kommunikation fra AutoBranchen Danmark 

“Jeg synes måske nok, at bedømmelsen er noget hård, men det er klart, at man altid kan gøre det bedre. Og når der kommer sådan en bedømmelse, er det noget, man skal tage seriøst og se på om man også selv kan gøre det bedre,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark. 

Hun opfordrer derfor, at alle i branchen løbende udvikler og nytænker deres online markedsføring og deres kommunikation i det hele taget. 

AutoBranchen Danmark har for nylig oprettet et såkaldt kommunikationskorps, hvor branchen kan finde erfarne kommunikatører, som kan hyres til kommunikationsopgaver, hvis man har brug for det.  

“Vi ønsker at hjælpe branchen med at optimere deres kommunikation, hvis de oplever et behov for det. Derfor har vi udvalgt en stribe erfarne kommunikatører, der stort set alle har brancheerfaring, som man kan hyre til sine kommunikationsopgaver,” siger Charlotte Brix Andersen, chef for medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation i AutoBranchen Danmark.  

På samme måde tilbyder AutoBranchen Danmark, at forhandlere kan deltage på Abonnementsakademi, hvor man får råd og vejledning til at opbygge en abonnementsforretning. Hvis du vil høre mere om det, kan du kontakte Charlotte Brix Andersen på cba@abdk.dk 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation