Antallet af virksomheder i autobranchen i Danmark har igennem en årrække været stigende, viser tal fra Danmarks Statistik, der er udgivet i den seneste udgave af AutoBranchen Danmarks årlige statusrapport Danskernes Biler.
Faktisk er antallet af virksomheder i autobranchen steget med 11 procent fra 2011 til 2021, som er det seneste år, som Danmarks Statistik har tal for.
Det står dog også klart, at stigningen har været størst i begyndelsen af perioden, for i periodens anden halvdel fra 2016 til 2021 er stigningen i antallet af virksomheden samlet set på 4,7 procent.
Ser man mere specifikt på de forskellige dele af autobranchen, er antallet af forhandlere steget med knap 13 procent gennem hele perioden, mens autoreparationsværksteder er steget med over 17 procent i hele perioden. Omvendt er antallet af karrosseriværksteder og autolakererier faldet med over 13 procent i perioden.
Væksten i autoreparationsværksteder er dog bremset op i anden halvdel af perioden, hvor den kun har været på 5,6 procent, mens tilbagegangen i skadesbranchen omvendt har tabt hastighed. I forhold til antallet af forhandlere har udviklingen været cirka den samme i hele perioden.
Konsolideringer i fuld gang
Den udvikling kan dog ventes at se anderledes ud, næste gang Danskernes Biler bliver udgivet. I 2023 har der været nemlig usædvanligt mange opkøb af nyvognsforhandlere, hvor mindre marginer på salg af nye biler betyder, at færre kan få forretningen til at løbe rundt.
De mindre forhandlere bliver i stadig stigende grad opkøbt af de større forhandlere. Samtidig har flere bilproducenter varslet, at de ønsker færre fysiske forhandlere, da stadig mere research i forbindelse med bilkøb foregår online.
Store regionale forskelle
Den nuværende konsolidering i branchen opleves vidt forskellig fra kommune til kommune. Ikke overraskende ligger der flest bilvirksomheder omkring de større byer, hvorimod der er færre virksomheder i de tyndere befolkede områder.
Et af de steder, hvor konsolideringen begynder at vise sig er i København, Nordsjælland og dele af den københavnske vestegn. De korte afstande i områderne gør det attraktivt at samle salg og eftermarked på færre lokationer, ligesom det er nemmere for kunder og skadede biler at krydse kommunegrænser.
Derimod er der en positiv udvikling i yderområder. Hvis man ikke tæller ø-samfundene med, er der kun tale om en håndfuld kommuner i yderområderne, der oplever en nedgang i virksomheder i autobranchen. Yderområderne må antages at være nogen af de områder, hvor der vil ske yderligere konsolidering i de kommende år.
AutoBranchen Danmark udgav i efteråret for anden gang rapporten Danskernes Biler, der gør status over udviklingen inden for branchen på en stribe forskellige områder. Du kan downloade og læse rapporten her.