Bilsalget for april 2021 er karakteriseret af tre udviklinger:

  1. Hybridbilerne rydder bordet.
  2. VW sidder tungt på elbils-tronen.
  3. Salget af dieselbiler fortsætter stor nedgang.

1. Pluginhybriderne er brandvarme

De fleste bilhuse kan nok nikke genkendende til, er udbuddet af modeller på hybrid er vokset drastisk alene det seneste år. Bilsalget for april 2021 understreger, at efterspørgsler er taget til –  2.834 plugin hybridbiler blev det til i april, hvilket ifølge de nyeste tal fra De Danske Bilimportører er 434% flere end i april 2020.

“Mange bilforhandlere kan i øjeblikket næsten ikke følge med efterspørgslen på plugin hybridbiler, hvilket gælder på tværs af bilmærker. Både private og virksomheder ser ud til at have kastet deres kærlighed over kombinationen af benzin-diesel og så kørsel på el. På sigt vil vi se flere gå over til elbiler, men lige nu er vi i gang med en tydelig omstilling i Danmark”, siger Gitte Seeberg og tilføjer:

“Det er også godt hjulpet af bilafgifterne, som der heldigvis kom ro på ved udgangen af 2020. Den omlægning kan nu for alvor mærkes, og det er nu vi kan se effekterne i forhold til at få flere grønne biler på vejene i Danmark”.

2. Elbiler nærmer sig grænse

Salget af elbiler er også gået frem i Danmark. De nyeste bilsalgstal viser, at elbiler nu står for knap 7% af det samlede antal indregistreringer. Det er et hop i forhold til april 2020, hvor elbilerne sad på 3,7% af salget. Dermed nærmer elbiler sig et salg, hvor hver tiende bil kører på batteri alene.

“Mange danskere er positive over for elbiler, og en stadig flere modeller med 400-500 km i rækkevidde og muligheden for at trække en campingvogn eller trailer betyder, at elbilerne nu dækker de danske bilkøbers ønsker og behov. Så min forventning er, at udviklingen vil tage yderligere fart de kommende måneder”, fortæller Gitte Seeberg.

Volkswagen sidder tungt på listen over mest solgt elbiler med henholdsvis ID. 3 og ID.4 i front foran Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro.

3. Et drivmiddel med pil nedad

I den anden ende af skalaen finder man dieselbilerne, som er på en klar tilbagegang i Danmark. I april 2021 var færre end hver femte indregistrerede bil på diesel. Går man blot nogle måneder og få år tilbage, udgjorde dieselbilerne knap en tredjedel af salget i Danmark.

“Danmark er fortsat en benzinbil-nation, mens dieselbilerne ser ud til at have haft deres storhedstid på det danske marked. I fremtiden vil vi nok kun se dieselmotorerne i kombination med elmotorer i hybridversioner, for der er blevet væsentligt færre biler på diesel alene på salgslisterne”, fortæller Gitte Seeberg.

Tal og grafik

Herunder samler vi nogle af hovedtallene for bilsalget i april 2021.