Bilforhandlere

AutoBranchen Danmark: Afskaf genberegning

Genberegningsreglerne skal afskaffes, hvis det står til AutoBranchen Danmark. Reglerne skaber ugennemsigtighed og giver store efterregninger til de bilister, der kører grønt. 

Med den nuværende lovgivning skal nye leasingbiler genberegnes senest tre måneder efter første indregistreringsdato. I den aktuelle situation med et overophedet bilmarked, hvor manglen på nye og brugte biler har ført til store prisstigninger, har genberegningsreglerne vist sig uhensigtsmæssige, som AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg forklarer.  

”Med de stigende priser på bilmarkedet er det blevet normalt, at der ved genberegning, sker en betydelig stigning i bilens værdi. Det stiller private og firmabilister i en svær situation, hvor de reelt ikke ved, hvilken ydelse eller beskatning de får, når de vælger deres nye bil. Det er selvsagt også et problem for de forhandlere og leasingselskaber, der skal forsøge at vejlede kunderne i et turbulent bilmarked,” siger Gitte Seeberg.  

Elbiler rammes fire gange hårdere end benzinbiler 

Motorstyrelsen har selv gjort op, at i en periode på godt et år fra 2021 til 2022 har 8 ud af 10 biler oplevet en stigning i værdifastsættelsen ved genberegningen. Værst ser det ud for elbilerne, der gennemsnitligt reguleres 4 gange højere (51.000 kr.) end benzinbiler (11.900 kr.) gør. A-kassen Business Danmark har også set eksempler fra deres medlemmer på at grønne firmabiler, hvor beskatningsgrundlaget forøges med helt op imod 200.000 kr.  

Gitte Seeberg mener, at det på høje tid at afskaffe genberegningen.  

”De reguleringer, vi oplever lige nu, er alt for store. Forhandlere og leasingselskaber har ingen mulighed for at garantere deres kunder, hvad deres nye bil reelt kommer til at koste. Det mindsker gennemsigtigheden i bilafgifterne, og det gør slet ikke noget godt for branchens ry. Derfor har jeg bragt sagen ind for regeringen og politikerne på Christiansborg, og det vil vi fortsætte med under det kommende valg og regeringsforhandlinger”, siger Gitte Seeberg, der fortsætter: 

”Vi kritiserede også reglerne, da de blev indført, men nu tæller argumenterne også, at genberegningsreglerne aktivt modarbejder den grønne omstilling. Elbiler reguleres gennemsnitligt fire gange højere end en benzinbil.  Det er uhensigtsmæssigt, og det håber jeg, at de fleste politikere vil være positivt stemt over for. Vi foreslår i stedet, at nye leasingbiler og firmabiler prisfastsættes ud fra listeprisen på den pågældende bil”, siger Gitte Seeberg. 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper