Bilforhandlere

Vismændenes opgør med registreringsafgiften er tiltrængt, men lang tidshorisont er afgørende

Det Miljøøkonomiske Råd foreslår i deres netop offentliggjorte Vismandsrapport at omlægge bilafgifterne til kørselsafgifter. Det vil betyde, at danskerne undgår at betale en tårnhøj registreringsafgift på biler, til gengæld vil de skulle betale løbende afgifter efter kørselsmønster.

AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er positiv over for forslagets indhold.

”Den nuværende registreringsafgift er et kludetæppe og meget uigennemsigtig. Med forslaget får vi, hvis det bliver gennemført politisk, en simplere registreringsafgift, sådan som vi har efterlyst i årevis. Danskerne vil med vismændenes forslag dertil få et stort økonomisk incitament til at bidrage mindre til myldretidstrafik. Samtidig falder priserne på nye biler, så danskerne kommer til at køre i nyere biler, der er både mere sikre og mere klimavenlige. Det er selvfølgelig positivt,” siger Gitte Seeberg.

Rådets analyse er baseret på, at den ændrede model indføres fra 2030, hvilket Gitte Seeberg bifalder.

”Vi har tidligere alt for ofte set, at debat om bilernes afgifter har sat salget fuldstændig i stå. Det må og skal vi undgå. Derfor skal politikerne fare med lempe og træffe langsigtede beslutninger med bred opbakning, som markedet kan nå at forberede sig på og der er en tidshorisont i 2030 passende,” fastslår hun og fortsætter:

”Det er ekstremt vigtigt, at man tager den nødvendige tid til at opbygge og teste det nye system tilstrækkeligt. Da vi fik nye bilafgifter i december, var motorregisteret først klar et halvt år senere, og det har givet en perlerække af problemer, som autobranchen stadig kæmper med her et år efter. Derfor skal det nye system selvfølgelig først tages i brug, når der er en holdbar og gennemtestet løsning,” siger Gitte Seeberg.

Vismændene peger selv på, at der må forventes et fald i priserne på brugte biler som konsekvens af den lavere registreringsafgift på nye biler. Derfor skal der ifølge Gitte Seeberg findes en overgangsordning til de brugte biler, hvis vismændenes forslag realiseres:

”Vi kan ikke acceptere, at de brugte biler falder markant i værdi fra den ene dag til den anden. Det er hverken rimeligt overfor forbrugere eller erhvervsliv.”

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent