Bilforhandlere

Barsk konkurrence presser brugtprisen på elbiler

Med stadigt mere attraktive vilkår på køb af nye elbiler, og en kraftig stigning i brugtimporten, peger prispilen fortsat mod syd for brugte elbiler herhjemme.

Lige knap 100.000 brugte elbiler blev handlet på det danske marked sidste år. Og i løbet af året steg de elektriske bilers andel af den samlede brugthandel kraftigt. Det viser tal fra bilstatistik.dk, som du kan se i grafen nederst på siden. 

Faktisk har elbilerne mere end fordoblet sin andel af den samlede brugthandel over året, så den i december udgjorde 27 pct. Og det hænger formentlig sammen med prisudviklingen på brugtmarkedet, der har gjort det mere attraktivt at købe elbil, skriver TV2

Ifølge Bilbasens prisindeks for brugte biler har der nemlig været kraftigt faldende priser på især brugte elbiler i de seneste år – en udvikling, der bare blev forstærket i de sidste måneder af 2024. 

I hvert fald skriver Bilbasen i sin opgørelse for november, at prisen på brugte elbiler ligger i indeks 64,5, hvor indeks 100 er 4. kvartal 2021. Da vi sidst kiggede på indekstallet for september lå det på 68,3. 

Flere årsager til prisfald 

At priserne er faldet, kan der være flere årsager til. Først og fremmest har udbuddet været holdt oppe af en brugtimport på over 60.000 elektriske biler sidste år. Det er mere end en fordobling i forhold til året før. 

Flere og flere elbiler, der er solgt som nye her i landet, begynder også at komme ud på brugtmarkedet.  

Og så er der de kraftigt faldende priser på nye elbiler, der i sig selv har været med til at lægge et nedadgående prispres på de brugte. Mange eksisterende modeller er blevet sat kraftigt ned, mens nye kommer på markedet til særdeles konkurrencedygtige priser. 

For eksempel har Peugeot netop sænket priserne med 30.000 kr. på E-3008, så den lige sniger sig under 300.000 kr.  

Modellen har i øvrigt været ramt af et alvorligt problem med bærekuglerne for nylig, hvor Peugeot-importøren Wismo nu har udstedt kørselsforbud efter 20 dages tøven. Et problem, der satte forhandlerne i et dilemma, som adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, har udtalt sig om i Motor-Magasinet

Benhård konkurrence 

Hyundai har også skåret 35.000 kr. af Ioniq 5 og 6 samt Kona’en. Dermed er Ioniq 5 helt nede på en startpris på 289.995 kr. 

Den elektriske MG ZS, som efterhånden har været på markedet i nogle år, er også blevet sat ned til en startpris på 169.990 kr. 

Samtidig har Renault for nylig offentliggjort priser på den nye Renault 5, der starter på 184.990 kr., og den lille Hyundai Inster har fået en startpris, der ligger 5.000 kr. lavere endnu. 

Så for de forbrugere, der har kigget på brugt elbil til under 200.000 kr., begynder der nu at komme flere nye alternativer også. 

Men det er ikke længere kun den rå salgspris, der konkurreres på. Lige før jul skruede Semler godt op for garantien på nye elbiler fra VW, Skoda, Cupra og Audi. Fremover vil den ligge på fem år. Efter nytår kunne Motor-Magasinet oplyse, at Semler også giver fem års garanti på brugte elbiler fra samme mærker, hvis de er solgt hos importørens egne forhandlere og indregistreret i 2024 eller senere. 

”Konkurrencen på elbilmarkedet er benhård. Prisnedsættelser på nye elbiler i størrelsesordenen 30-50.000 kr. er nærmest blevet hverdag, og nu konkurreres der også på garantivilkår. Samtidig bliver mængden af uforudsigelige begivenheder nok ikke mindre med Trump ved roret i USA. Vi har sagt det mange gange før, men det bedste værn mod den udvikling, er at indrette sig med en stram lagerstyring og holde en høj omsætningshastighed,” siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg. 

I alt skiftede 515.254 brugte biler hænder herhjemme sidste år. Tallene er opgjort som genregistreringer, ejer-/brugerskifte samt brugtimport.

Kontakt

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver