Jordskælvslignende. Sådan beskrev administrerende direktør Gitte Seeberg forandringerne i branchen i sin velkomst til medlemmerne på årsdagen i Brande, der løb af stablen den 28. september. Krig, energikrise, corona, nye købemønstre og ikke mindst de mange elbiler, har gennem længere tid udfordret både værksteder og forhandlere.
Alligevel var der optimisme at spore hos deltagerne til årsdagen, der brugte en dag på Remisen i Brande på at netværke og suge ny viden til sig.
For selvom der kan være god grund til klage, er der altså også en myriade af muligheder for at tjene penge i alt det nye, der sker med elbilernes indtog på markedet. Det er bare om at åbne øjnene og tænke kreativt. Det beviste sidste mand på scenen ved AutoBranchen Danmarks 2023-årsdag, vicekoncernchef Terje Jochumsen fra Gumpen Gruppen i Norge. Med et veloplagt oplæg satte han gang i både lattermuskler og hjerneceller hos tilhørerne, der fik nye forretningsideer med sig hjem. Hos Gumpen har man nemlig formået at tænke kreativt og har vendt de udfordringer, der følger af ny teknologi, energikriser og disruption af markedet, til en fordel. Alt fra udtjente elbilbatterier til dykket i antallet af biler, der skal på værksted på grund af elbilernes indtog, har man vendt på hovedet og gjort til en mulighed for mersalg eller indtjening.
Studietur på vej
Sådan en verden af muligheder må danske bilforretninger også have chancen for at opleve, og derfor greb administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, da også straks øjeblikket. Hun fik en invitation til at komme på besøg med en gruppe medlemmer – en invitation, som AutoBranchen Danmark snarest vil følge op på. Dermed blev årsdagen også, som det sig hør og bør, brugt til at danne nye netværk i branchen til gavn for medlemmerne.
Elbilerne, og de muligheder og udfordringer, der følger med dem, fyldte også en hel del for skatteminister Jeppe Bruus, der besøgte årsdagen via en online-forbindelse. Det er et stort projekt at skaffe strøm til de mange opladninger i fremtiden, og udfordringen med at få ladestandere nok er endnu ikke løst. Men også afgifter og den kommende licensordning for leasing giver nok at tænke over i ministeriet.
Ærlig snak og kvittering for dialog med branchen fra ministeren
Ministerens besked til salen var klar: Der er fokus på, at det skal være muligt at drive en bilforretning – men modsat købelovens krav og de mange nye forsikringsordninger, er der i politik ingen garantier at få. Også når det gælder afgifter. Samtidig kvitterede ministeren for de input, han får fra branchen og for den dialog, AutoBranchen Danmark løbende har med ham om de nye regler, der er på vej. Det bekræftede også det, som Gitte Seebergs lagde vægt på i sin velkomsttale til de mange fremmødte medlemmer, nemlig at branchens styrke lige nu er evne til at stå sammen mod de kræfter, der vil sætte sig på hele spillepladen og bestemme vilkårene for os alle.
Helt ind i batterierne og tryk på bæredygtigheden
Elbilerne var igen i fokus på den store scene, da forsker fra Teknologisk Institut, Kristian O. Sylvester-Hvid gav tilhørerne en grundig lektion i ioner, råstoffer til elbilbatterierne og ikke mindst om bæredygtigheden af det hele. Bæredygtigheden var også i fokus på mange af fagsnakkene, fordi der meget snart forventes at komme endnu en gang detaljerede EU krav om de såkaldte ESG-rapporteringer, der skal vise omverden og investorer, hvor langt virksomhederne egentlig er nået, når det gælder miljø, social indsats og ledelse. Et kompliceret emne, hvor alle fra banker og forsikringsselskaber til den mindste underleverandør, lige om lidt kommer til at skulle tage bæredygtighed alvorligt på et helt nyt niveau.
Branchen er i udvikling
Udviklingen i branchen handler dog langt fra kun om det grønne. Flere fagsnakke havde også, med vidt forskellige vinkler, fokus på branchens fremtid. Unge lærlinge fra flere skoler gav deres bedste råd til at rekruttere og holde på fremtidens medarbejdere, og en yderst velbesøgt fagsnak satte fokus på et kontroversielt emne: Skadesbranchen og værkstedernes samarbejde med forsikringsselskaberne.
Dermed gjorde årsdagen igen i år sit til at kaste lys over branchens udfordringer. Men i modsætning til tidligere år, var bekymringsrynken måske alligevel en anelse mindre og optimismen mere fremherskende.
Som Gitte Seeberg også udtrykte det, sidder branchen på et guldæg, der – i en tid med ChatGPT og AI – er unikt: Den personlige, nære kontakt med kunden. Og så understregede hun, at der i øvrigt også i fremtiden vil være brug for at sælge, reparere og lakere biler. Og det er ikke hverken kineserne eller amerikanerne, der kommer til at gøre det. Det er os.