Bilforhandlere

Bilens fremtid blev kastet op i luften på Folkemødet

Elektrificering og nye ejerformer var i fokus, da de politiske partier drøftede fremtidens transport på Folkemødet på Bornholm.

Politiske partier, interesseorganisationer og aktivister var i sidste uge samlet på Bornholm til årets Folkemøde.

Og mens både krigen i Ukraine og forløbet omkring valg af ny generalsekretær til NATO var blandt de emner, der blev debatteret heftigst, var der også mange debatter, der handlede om fremtidens bilpark, mobilitet, infrastruktur og grøn omstilling.

En række transportordfører deltog blandt andet i det, der var blevet døbt Infrastrukturens Dag, og gav her deres bud på, hvordan man både sikrer de bedste rammer for transportsektoren og samtidig bidrager til den grønne omstilling.

Venstres transportordfører Peter Juel-Jensen slog blandt andet fast, at der er brug for investeringer i elnettet, så den kan følge med udbygningen af ladestanderinfrastrukturen til elbiler, hvilket også er noget AutoBranchen Danmark har efterspurgt ved flere lejligheder.

Han opfordrede også til, at man ikke låser sig fast på en bestemt teknologi, når det kommer til bilernes drivkraft, men er åben for de forskellige muligheder, hvilket også var et tema på en anden af folkemødets debatter, der handlede om brintbiler.

Delebiler i busbaner

Peter Juel-Jensen, der var eneste repræsentant for regeringspartierne til debatten, fastslog også, at Venstre gerne ser, at man fremmer delebiler ved eksempelvis at give dem lov til at køre i busbaner.

Fra SF betonede transportordfører Sofie Lippert behovet for en samlet grøn mobilitetsplan, der skal samtænke transportmulighederne.

Hun pointerede, at SF ikke er imod biler, men at man stedet drømmer om, at bilen bliver overflødig flest mulige steder. Bilen skal – som SF’eren sagde – være mindre attraktiv og færre skal føle, at det er nødvendigt at eje en bil, hvorfor der skal investeres mere i offentlig transport.

Fra Danmarksdemokraterne fastslog transportordfører Kenneth Fredslund Petersen, at man det alt for mange steder ikke er muligt at transportere sig med kollektiv transport, ligesom han understregede, at det er afgørende, at man fokuserer på at nå de klimamål, der allerede er sat frem for at sætte nye mål.

Alternativets transportordfører Christina Olumeko fastslog, at delebiler og elektrificering af transportsektoren er partiets hovedprioriteter på området, og kritiserede Transportministeriet for at mangle visioner og turde gentænke fremtidens transportsystem.

Enhedslistens Jette Gottlieb pointerede, at de vigtigste transportformer er dem, vi selv skaber energi til, nemlig at gå og cykle. Hun sagde derudover, at bilen bliver misbrugt helt håbløst i Danmark, men understregede, at den er en glimrende opfindelse til transport på landet.

Fremtiden kræver omstilling

Foruden meldingerne fra transportordførerne var der inden for transportområdet på Folkemødet også fokus på greenwashing, CO2-afgift, Power-to-X, delebiler, krav til bæredygtighedsrapportering og grønne årsrapporter, mangel på arbejdskraft og behovet for flere faglærte og udbygningen af elnettet.

“Der er som altid masser af idéer i spil på Folkemødet. Fra AutoBranchen Danmarks side taler vi selvfølgelig branchen sag og kæmper for de bedst mulige rammer for at drive bilforretning, værksted, autolakereri eller leasingselskab i Danmark. Autobranchen står overfor store og grundlæggende forandringer, og det kræver at branchen er mere omstillingsparat end nogensinde før. Det handler om at tage fremtidens og dens muligheder til sig og huske at bringe det gode købmandskab med sig i processen,” siger Gitte Seeberg, der deltog i Folkemødet, ligesom flere andre af AutoBranchen Danmarks samarbejdspartnerne, herunder Santander Consumer Bank, Gjensidige og Clever.