Bilforhandlere

Bilforhandler måtte vente et år på strøm i sine ladestandere

Det kan tage tid at få ladestandere sluttet til elnettet. Det har Bil & CO i Kolding erfaret. Problemet findes i hele landet viser rapport fra AutoBranchen Danmark, FDM & Tekniq Arbejdsgiverne.

I august 2022 fortalte Frank Hansen fra Bil & CO i Kolding til vores nyhedsbrev om, hvordan han kæmpede med at få strøm i de ladestandere, hans virksomhed var i færd med at etablere. Det var et problem i tre ud af fire af Bil & COs afdelinger i Syd- og Sønderjylland, hvor de lokale netselskaber (der driver elnettet), ikke kunne levere en tilstrækkelig mængde strøm til de tre bilforretninger.

AutoBranchen Danmark har igen kontaktet Frank Hansen for at høre, om det godt et år efter starten af processen er lykkedes at få sat strøm til virksomhedens ladestandere.

”Desværre har det taget knap et år fra vi gik i gang, men i næste uge håber vi, at de sidste af vores ladestandere her i Kolding kommer i brug. I de andre afdelinger er vi kommet i mål. Oprindeligt skulle ladestanderne have været i drift i slutningen af 2022, men det har taget tid for netselskabet at få bygget en ny transformerstation, som vi øvrigt selv har måtte lægge jord til,” forklarer Frank Hansen.

Ifølge Frank Hansen har Bil & CO lært meget under processen om både ladestandere og elnet, som de gerne ville have vidst før de gik i gang.

”Der er helt sikkert flere ting, som vi havde gjort anderledes i dag. Vi fik opsat AC-ladere, dvs. langsomme ladestandere, der minder om dem, der hænger i folks carporte. I min optik er fremtiden DC-laderne, der kan lade meget hurtigere, men det tænkte hverken vi eller vores samarbejdspartnere over. Derfor risikerer vi at mangle strøm igen, hvis vi en dag skifter til DC-ladere. Derfor kan jeg kun opfordre til, at både bilforhandlere, importører, elinstallatører og netselskaber tænker langsigtet ifm. opsætning af ladestandere. Det kan godt betale sig,” siger Frank Hansen.

Rapport sætter fokus på manglende strøm

Begrænsninger i elnettet er ikke kun et problem i Syd- og Sønderjylland. Frustrationen med de lange ventetider på tilslutning til elnettet vandt også genklang hos FDM, og elinstallatørernes arbejdsgiverforening Tekniq, der har oplevet lignende problemer blandt deres medlemmer.

Derfor har AutoBranchen Danmark, FDM og Tekniq Arbejdsgiverne udgivet en fælles rapport, der sætter fokus på problemet. Rapporten viser, at ventetiderne på at få tilsluttet ladestanderne til elnettet, er vidt forskellige og kan være helt op mod to år, hvis der fx skal bygges en ny transformerstation, som Bil & CO fik bygget.

Årsagerne til de lange ventetider er mangel på komponenter og arbejdskraft, som bliver forværret af utilstrækkelige rammevilkår for netselskaberne, der ikke giver et incitament til at planlægge langsigtet. AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg mener, at situationen kræver politisk handling:

”Der kan være store forskelle lokalt, men det må aldrig tage flere år at få ladestandere koblet på elnettet. Politikerne må træde i karakter ved at sikre en hurtigere og smidigere proces, når der er behov for at udvide kapaciteten i elnettet. Derfor har AutoBranchen Danmark, FDM og Tekniq Arbejdsgiverne tilføjet 20 konkrete anbefalinger til rapporten, som kan forkorte processen med at opstille ladestandere.”

Kontakt

Nicolai Fiil-Søby

Politisk konsulent og direktionsassistent (Barsel)