Elbiler

Elnettet begrænser adgangen til ladestandere hos forhandlere

Det danske elnet har svært ved at følge med den grønne omstilling. Det fører nu til milliardinvesteringer i elnettet, imens venter bilforhandlere på strøm til deres ladestandere. 

Med elektrificeringen af bilparken og mange andre sektorer er det begyndt at knibe for energiselskaberne med at levere den nødvendige strøm til den grønne omstilling. Derfor har regeringen sat gang i et udbud på minimum 10 milliarder kroner, der skal forstærke elnettet over en bred kam, og det er kun begyndelsen.  

Et af de steder, hvor konsekvenserne af det hårdt prøvede elnet mærkes, er hos Bil & CO i Kolding, hvor partner Frank Hansen ærgrer sig over situationen. 

”I tre ud af fire af vores afdelinger i Syd- og Sønderjylland kan energiselskaberne ikke levere nok strøm til, at vores nyopførte ladestandere kan tages i brug. Vi har fået lavet et stort elarbejde i vores bygninger for at være klar, men i Kolding får vi først strømmen i november eller december, når energiselskabet har bygget en ny transformatorstation, der kan give os tilstrækkelig med strøm.” 

Dermed må Bil & CO i Kolding vente med at tage deres nye ladestandere i brug til sidst på året. 

”Det er tydeligt, at energiselskaberne har svært ved at følge med i vores område, og jeg har hørt lignende fra andre dele af landet. Når det giver så store problemer at opsætte nogle få ladestandere hos en bilforhandler, tør jeg slet ikke tænke på, hvor store problemer det vil give, når alle virksomheder, boligforeninger osv. skal opsætte ladestandere”, siger Frank Hansen, der ønsker større politisk fokus på sagen. 

Det er et ønske, der deles af AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg.  

”Når vi elektrificerer så mange dele af samfundet, der i dag bruger fossilt energi giver det sig selv, at der skal foretages store investeringer i elnettet. Historierne fra autobranchen viser tydeligt, at elnettet er kommet lidt på bagkant, og det er et politisk ansvar, at det problem løses. Ellers vil det ikke gøre nogen forskel, at branchen i øjeblikket sælger rigtigt mange elbiler. Derfor vil AutoBranchen Danmark fremhæve problemerne fx hos Bil & CO som en af de udfordringer politikerne skal løse efter det kommende folketingsvalg”, siger Gitte Seeberg.