Stadig flere elbiler betyder også nye krav og muligheder for landets bilforhandlere, især når det kommer til opladning og den infrastruktur, som er tilgængelig i netop deres område.
Casper Mysling er afdelingsleder hos Autohuset Kronsbjerg i Svendborg og er vant til en hverdag med elbiler og opladning takket være især Nissan Leaf, verdens pt. mest solgte elbil. For ham er en fremtid med flere elektriske biler derfor ikke skræmmende. Tværtimod.
”Vi frygter ikke elbilerne.Vi sidestiller dem med alle de andre biler, vi sælger i forretningen. For mig at se er der ikke ret meget ændret, når jeg kigger på dels at sælge elbiler og efterfølgende servicere dem”, siger Casper Mysling og fortsætter:
”Det lyder måske nemt nok for os at sige, men når man skærer ind til benet, er det ikke en massiv omlægning af forretningen. Og det er en udvikling, som først lige for alvor er begyndt. Det kræver blot, at man sætter sig godt ind i stoffet og derved kan svare på alle de mange spørgsmål som kunder, der ikke er vant til elbiler, har. Det er ikke nok at vide, om den har sædevarme og el-ruder. Man skal også vide alt om ladeløsninger, rækkevidder og så videre”.
Billig opstart
Så hvor starter man, hvis man skal helgardere sig som forhandler og værksted til elbiler? For Casper Mysling og Autohuset Kronsbjerg A/S i Svendborg-afdelingen var starten ganske billig og overskuelig.
Vi har fået monteret en hel almindelig 32kW-ladestander, som enhver dansk husstand kan få. Det kostede under 7.000,- inkl. moms og montering. Det er foreløbigt rigeligt til vores behov, siger Casper Mysling.
Nogle vil måske tænke: Hvad med superladere på 150, 250 og 350 kW, så man kan lynoplade de el- og hybridbiler, man får ind til service og reparationer, på relativt få minutter? For Casper Mysling og den fynske virksomhed var det vigtigere at holde udgifterne nede og gøre projektet overskueligt.
”På baggrund af vores nuværende salg og service vurderede vi, at en enkelt stander foreløbigt var nok, men at vi har mulighed for at udvide”, siger Casper Mysling og fortsætter:
”Vores erfaring er også, at man sagtens kan yde en god service over for elbilskunder ved at lade bilen helt op, når de henter den efter service, uden at vi skal have gang i massive strømmængder og et utal af ladestandere”.
Husk uddannelse
Og så er der uddannelse og værktøj. Hvad gør man her? Igen er den fynske afdelingsleder fortrøstningsfuld på vegne af de værksteder og forhandlere, som ikke er kommet i gang endnu.
”Vi har en mekaniker, som har fået ekstra uddannelse i håndteringen af biler på stærkstrøm. Dertil er der indkøbt værktøj og afspærring. Har man det grundlæggende på plads og husker forholdsreglerne ved stærkstrøm, er det egentlig blot at komme i gang”, siger Casper Mysling.
Der findes lige nu godt 13.000 elbiler i Danmark ud af en samlet bestand på over 2,6 millioner biler. Det svarer til en andel på knap 0,5 procent. Der er lige nu registreret 97 elbiler i Svendborg Kommune, hvor Autohuset Kronsbjerg ligger.
Herunder finder du fire vigtige områder at afklare, hvis du og din virksomhed vil udvide med ladestandere til elbiler:
Afdæk behovet
Det første skridt som bilforhandler handler om at kigge på behov. Her skal det afdækkes:
- Hvor mange elbiler sælger vi i dag?
- Hvor mange forventer vi at sælge om to, tre, fem og ti år?
- Hvor mange ladestandere har vi ud fra de salgstal brug for?
- Vil vi lade kundernes elbiler op til 100% i forbindelse med et serviceeftersyn?
- Skal vores medarbejdere selv have mulighed for at fylde strøm på deres biler?
Tag ønskerne med til el-installatøren
Næste trin betyder kontakt til el-installatøren. Det skal afdække:
- Ud fra din virksomheds ønsker og estimater kigger man på virksomhedens profil og nuværende strømforbrug og adgang til strøm
- I afdækker jeres strømbehov i forhold til, om alle ladestandere skal kunne lade maksimalt hele tiden
- I afklarer, hvilke opladninger, der er behov for i dagstimerne, og hvad der kan klares i aften- og nattetimerne.
- Når elinstallatøren har lavet en tilmelding på den pågældende installation, anviser det lokale netselskab muligt tilslutningspunkt til elskab eller transformerstation.
- Når elinstallatøren har udført de nødvendige ændringer i kundens installation, færdigmelder elinstallatøren arbejdet til det lokale netselskab.
Uddannelse og værktøj
Det er vigtigt som bilforhandler og værkstedsindehaver at have den korrekte uddannelse til håndtering af el- og hybridbiler på stærkstrøm.
- Der udbydes rundt om i landet tre dages AMU-kurser i håndteringen af biler.
- Flere importører kræver og udbyder også efteruddannelse for det personale, som skal sælge og reparere de elektriske køretøjer.
- På erhvervsskolerne er uddannelsen som personvognsmekaniker er justeret i forhold til elektriske biler.
- På uddannelsens trin 1 bliver der oprettet et obligatorisk fag ”Fejlfinding på elektriske systemer og grundlæggende sikkerhed på el/hybrid”. På faget opnår eleverne bl.a. en grundlæggende viden om opbygning af eldrevne og hybride køretøjer og om de sikkerhedsmæssige aspekter i forbindelse med arbejdet.
- På uddannelsens specialetrin 2 bliver det tidligere valgfri specialefag ”Sikkerhed på eldrevne og hybride køretøjer” gjort obligatorisk. På dette fag lærer eleverne bl.a. at arbejde sikkerhedsmæssigt korrekt på eller i nærheden af spændingsløse elektriske systemer på el- og hybridbiler.
- Elektriske biler kræver særligt værktøj og korrekt afspærring, når der arbejdes på bilerne. Der findes flere løsninger på markedet, herunder tilbyder autogrossisterne i Danmark udstyr til opgaven.
Økonomien
- Tilslutningsbidraget ligger lige nu på ca. 1.000 kr. pr. ampere.
- Afklar omkostningerne til din elinstallatør til rådgivning og installation.
- Ved tilslutning af forbrug med fuld netadgang betaler bilforhandleren et standardtilslutningsbidrag, der varierer i størrelsen afhængigt af tilslutningspunktet og det købte leveringsomfang.
- Ved tilslutning af forbrug med begrænset netadgang betaler kunden et reduceret tilslutningsbidrag. Kunden betaler de faktiske omkostninger, der er forbundet med tilslutningen og skal være indstillet på at være forhindret adgang til elnettet i perioder med flaskehalssituationer.
- Mærkeforhandlere er typisk underlagt krav fra importøren jf. forhandlerkontrakterne til antal ladestandere, efteruddannelse, værktøj og lignende.