Bilforhandlere

Bilforhandlere og værksteder bør belønnes for at oplade biler intelligent

”Hvis I tror, jeres kunder er ligeglade med den grønne omstilling, så har I et problem. Dertil vil jeg sige, at en autobranche uden elbiler er som et aktieselskab, jeg ikke ville smide penge efter”.

Lars Aagard, direktør i Dansk Energi, var meget klar i spyttet, da han torsdag holdt oplæg på AutoBranchen Danmarks Årsdag 2019 i Vejle.

Direktøren havde til formål at tage de 250 deltagere tættere på den grønne omstilling, når det konkret handler om elnettet og den strøm, som landets autoforhandlere og værksteder har brug for, når de i fremtiden skal sælge og servicere langt flere elbiler end i dag.

Lars Aagaard gennemgik blandt andet Dansk Energis rapport fra før sommerferien ’Elbiler kommer – gør elnettet klar til elbilerne. Rapporten skal give både bilforhandlere, elbranchen og politikerne ro i maven i en omstilling, hvor langt flere biler kommer til at have brug for et stabilt elnet, som vi kender det i dag. Det kræver investeringer i milliardklassen, men Danmark har gjort det før og kan gøre det igen.

“Tænk tilbage til den meget voldsomme storm i Danmark i 1999. Den ødelagde rigtig mange elmaster, og her besluttede vi os for at grave store dele af ledningsnettet ned i jorden. Det var en proces over ti år, der langt fra var billig. Men konsekvensen ved at lade være var blot en endnu højere regning”, fortalte Lars Aagaard og fortsatte:

“Det samme scenarie udspiller sig for elbilerne, som vi potentielt set skal have en million af i 2030. Den omstilling koster mellem 29 og 48 mia. kr. frem mod 2030. Men hvis vi ikke snart kommer i gang med investeringerne, stiger de beløb betragteligt. Det bliver ikke billigere af at vente”.

Lars Aagaard, direktør i Dansk Energi talte om bilforhandlere og elnettet, der har brug for en milliardindsprøjtning, hvis der potentielt set skal være én million elbiler på de danske veje i 2030.

Bilforhandlere skal tilgodeses

Det danske energiforbrug er godt på vej til at blive digitaliseret. I første omgang betyder det intelligente elmålere, der på timebasis kan sende langt mere detaljeret data om landets samlede energiforbrug.

Det kan også være med til at regulere forbruget, så nogle af spidsbelastningerne nedbringes. Konkret kunne det betyde, at en bilforhandler, som gerne vil oplade sine elektriske biler billigst muligt, kan gøre det i aften- og nattetimerne, hvor strømmen er billigst. Og hvor belastningen på det samlede elnet er mindst.

“Og vi skal selvfølgelig belønne virksomhedsejere som jer for at bruge vores elnet intelligent. For det er jo langt fra sikkert, at alle el- eller hybridbiler i jeres forretning behøver blive ladet op i de perioder, hvor det øvrige forbrug i landet buldrer afsted”, forklarede Lars Aagaard på sit oplæg.

Uansvarlighed og sarkasme

Lars Aagaard blev introduceret af Anders Breinholt, der efterhånden er et velkendt ansigt som manden, der binder AutoBranchen Danmarks årsdage sammen.

Breinholt lagde ud med en lille anekdote om sin egen vognpark, der indtil for nyligt bestod af en Tesla Model 3. Bilen nåede dog kun at køre knap 9.000 kilometer med Breinholt bag rattet.

Forklaringen var ifølge Anders Breinholt ganske enkelt, at planlægningen med hele tiden at skulle finde en ladestander og “planlægge sig ihjel” kvalte den begejstring, han havde for den amerikansk elbil, da han og familien købte den i starten af året. Det gav anledning til et sarkastisk oplæg til Lars Aagaard fra Dansk Energi.

“Oplægget til mig var fyldt med sarkasme og bar en lille smule præg af uansvarlighed. Der gøres grin med biler, der udleder nul gram CO2 pr. kørt kilometer. For transportsektoren, og det vil også sige autobranchen, skal bidrage til den her grønne omstilling. Det skal selvfølgelig ske på rimelige vilkår, men det skal ske. Og elbilerne kommer”.

‘Startpakken’ til forhandlere og værksteder:

Direktøren for Dansk Energi opfordrede derfor deltagerne på årsdagen 2019 til at få undersøgt det lokale elnet og den mængde strøm, som er til rådighed i netop deres område.

“Tag allerede nu kontakt til det lokale elselskab, hvis I vil i gang med omstillingen. Det er godt at få afklaret, hvordan man er dækket ind, så man ved, hvor stor en udgift, man står over for, hvis der skal opstilles ladestandere og lægges nye kabler i jorden”, sagde Lars Aagaard.

Herunder finder du AutoBranchen Danmarks ‘startpakke’, hvis du eller din virksomhed gerne vil i gang:

Det første skridt som bilforhandler handler om at kigge på behov. Her skal det afdækkes:

  • Hvor mange elbiler sælger vi i dag?
  • Hvor mange forventer vi at sælge om to, tre, fem og ti år?
  • Hvor mange ladestandere har vi ud fra de salgstal brug for?
  • Vil vi lade kundernes elbiler op til 100% i forbindelse med et serviceeftersyn?
  • Skal vores medarbejdere selv have mulighed for at fylde strøm på deres biler?

Næste trin betyder kontakt til el-installatøren. Det skal afdække:

  • Ud fra din virksomheds ønsker og estimater kigger man på virksomhedens profil og nuværende strømforbrug og adgang til strøm
  • I afdækker jeres strømbehov i forhold til, om alle ladestandere skal kunne lade maksimalt hele tiden
  • I afklarer, hvilke opladninger, der er behov for i dagstimerne, og hvad der kan klares i aften- og nattetimerne.
  • Når elinstallatøren har lavet en tilmelding på den pågældende installation, anviser det lokale netselskab muligt tilslutningspunkt til elskab eller transformerstation.
  • Når elinstallatøren har udført de nødvendige ændringer i kundens installation, færdigmelder elinstallatøren arbejdet til det lokale netselskab.

Det er vigtigt som bilforhandler og værkstedsindehaver at have den korrekte uddannelse til håndtering af el- og hybridbiler på stærkstrøm.

  • Der udbydes rundt om i landet tre dages AMU-kurser i håndteringen af biler.
  • Flere importører kræver og udbyder også efteruddannelse for det personale, som skal sælge og reparere de elektriske køretøjer.
  • På erhvervsskolerne er uddannelsen som personvognsmekaniker er justeret i forhold til elektriske biler.
    • På uddannelsens trin 1 bliver der oprettet et obligatorisk fag ”Fejlfinding på elektriske systemer og grundlæggende sikkerhed på el/hybrid”. På faget opnår eleverne bl.a. en grundlæggende viden om opbygning af eldrevne og hybride køretøjer og om de sikkerhedsmæssige aspekter i forbindelse med arbejdet.
    • På uddannelsens specialetrin 2 bliver det tidligere valgfri specialefag ”Sikkerhed på eldrevne og hybride køretøjer” gjort obligatorisk. På dette fag lærer eleverne bl.a. at arbejde sikkerhedsmæssigt korrekt på eller i nærheden af spændingsløse elektriske systemer på el- og hybridbiler.
  • Elektriske biler kræver særligt værktøj og korrekt afspærring, når der arbejdes på bilerne. Der findes flere løsninger på markedet, herunder tilbyder autogrossisterne i Danmark udstyr til opgaven.
  • Tilslutningsbidraget ligger lige nu på ca. 1.000 kr. pr. ampere.
  • Afklar omkostningerne til din elinstallatør til rådgivning og installation.
  • Ved tilslutning af forbrug med fuld netadgang betaler bilforhandleren et standardtilslutningsbidrag, der varierer i størrelsen afhængigt af tilslutningspunktet og det købte leveringsomfang.
  • Ved tilslutning af forbrug med begrænset netadgang betaler kunden et reduceret tilslutningsbidrag. Kunden betaler de faktiske omkostninger, der er forbundet med tilslutningen og skal være indstillet på at være forhindret adgang til elnettet i perioder med flaskehalssituationer.
  • Mærkeforhandlere er typisk underlagt krav fra importøren jf. forhandlerkontrakterne til antal ladestandere, efteruddannelse, værktøj og lignende.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper