Bilsalg

Bilkøberne dumper online kontakt til forhandlere

I en undersøgelse udtrykker bilkøbere skepsis i mødet med bilforhandlere online. Til gengæld er tilfredsheden med forhandlerne langt bedre efter et fysisk møde. 

Bilbasen, DBA og Bilinfo har foretaget en undersøgelse hos omkring 1.000 danskere, der har købt bil i løbet af det seneste år. Undersøgelsen viser en betydelig skepsis blandt bilkøberne, når kontakten foregår online, idet hele 69 procent af respondenterne er skeptiske over mødet med bilforhandlere online. Heldigvis er respondenterne mindre skeptiske efter det fysiske møde med bilforhandlerne. 83 procent er tilfredse med bilforhandlerne efter det fysiske møde.  

Undersøgelsen viser, at bilforhandlere er med til at give forbrugerne den nødvendige tryghed ifm. bilkøbet, der er en meget stor en investering for de fleste danskere. Men undersøgelsen giver også branchen grund til at kigge på sin online tilstedeværelse, mener chef for medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation hos AutoBranchen Danmark, Charlotte Brix Andersen.  

”Der er et kæmpe potentiale for at forbedre branchens online tilstedeværelse. Når kunderne er så skeptiske i mødet med forhandleren online, kan det være en væsentlig konkurrencefordel, hvis man kan øge sin troværdighed i det online møde med kunden. Det kan AutoBranchen Danmarks kommunikationskorps bl.a. hjælpe med”, fortæller Charlotte Brix Andersen.  

AutoBranchen Danmark har udviklet et kommunikationskorps af freelancere med branchekendskab, der bl.a. kan være med til at forbedre den online kundeoplevelse. Læs mere om kommunikationskorpset her. 

Internettet bliver stadig vigtigere i salgsprocessen 

Undersøgelsen viser bl.a. også, at over 80 procent af bilkøberne bruger online markedsplatforme i forbindelse med bilkøb. 

  • 86 procent bruger markedspladserne i den indledende researchfase. 
  • 85 procent bruger markedspladserne til at skabe overblik og sammenligne tilbud. 
  • 83 procent bruger markedspladserne til at skabe forhandlerkontakt, når de har valgt bilen. 

Undersøgelsens svar baserer sig bl.a. på brugernes oplevelser fra Bilbasen og Biltorvet, hvorimod den nye online platform Seez ikke er omfattet af undersøgelsens resultater. 

Charlotte Brix Andersen opsummerer her resultaterne af undersøgelsen: 

”Selvom kunderne bruger online redskaber til at forberede et bilkøb, viser undersøgelsen tydeligt, at bilkøberne gerne vil besøge en forhandler og prøve den bil, de har researchet sig frem til på nettet. Der er fortsat et stort ønske om at besøge forhandleren bl.a. mhp. på prøvekørsel og at få afklaret den skepsis, som mange har ved at handle biler online. Derfor er det meget positivt, at 8 ud af 10 bilkøbere var tilfredse efter besøget ved forhandleren.” 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper