At håndtere og reparere elbiler sikkert kræver en anden slags viden end ved reparation og vedligeholdelse af fossile biler. Ifølge AutoBranchen Danmarks seneste medlemsundersøgelse blandt forhandlere og leasingselskaber, er det ikke alle brugtvognsforhandlere, der har sikret sig kompetencerne til at reparere elbiler.
I undersøgelsen er respondenterne blevet spurgt til, hvor mange procent af deres mekanikere, der kan håndtere elbiler på tilfredsstillende og sikker vis.
Procentdel af medarbejdere der kan håndtere elbiler | Brugtvognsforhandlere | Nyvognsforhandlere |
0% | 23,1% | 2,1% |
1-20% | 12,8% | 10,6% |
21-40% | 12,8% | 19,2% |
41-60% | 15,4% | 23,4% |
61-80% | 18% | 10,6% |
81-100% | 18% | 34% |
Ifølge AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg bemærker, at det kun er 2 procent af nyvognsforhandlerne, der ikke kan reparere elbiler, hvorimod 23 procent af brugtvognsforhandlerne ikke har mekanikere, der kan håndtere elbiler.
”Elbiler fylder klart mere i nyvognssalget end i brugtvognssalget, derfor er det ikke overraskende, at brugtvognsforhandlere har flere ansatte, der kan reparere og vedligeholde elbiler. Behovet for reparationer afhænger også i høj grad af, om man sælger biler i de prisklasser, som de fleste elbiler befinder sig i pt. På sigt kan det blive attraktivt for flere dele af brugtvognsforhandlerne at sælge og reparere elbiler, derfor kan det være en god idé at undersøge mulighederne for efteruddannelse af sit personale”, forklarer Gitte Seeberg.
En stor del af erhvervsskolerne tilbyder efteruddannelse i håndtering og reparation af elbiler ligesom andre markedsaktører som fx FTZ ligeledes tilbyder denne form for efteruddannelse. Ifølge undersøgelsen er der fornuftige muligheder for efteruddannelse inden for elbiler, da 6 ud af 10 respondenter mener, at der er et passende udbud af efteruddannelse i deres område.
Undersøgelsen er foretaget blandt 120 respondenter i perioden 28. november-6. december 2022
Kontakt

Charlotte Brix Andersen
Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation
Flemming Ransborg
Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz
Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn
Christian Richter
Kommunikations- og politisk rådgiver
Lene Søbo
Grafiker og marketingkoordinator
Christian Mikkel Uldall Grøn
Web- og social medie manager
Emil Refn
Studentermedhjælper