Bilsalg

Danskernes Biler: Hver femte dansker kunne forestille sig at købe en førerløs bil

Et flertal af danskerne er fortsat afvisende over for førerløse biler, men hver femte kunne forestille sig at købe en førerløs bil inden for fem år.

 Engang hørte det kun til science fiction, men i takt med at mange danskere har vænnet sig til mere højteknologiske biler, er førerløse biler måske noget, forhandlere relativt snart skal til at vænne sig til at sælge i autobranchen.  

I en meningsmåling foretaget af Voxmeter for AutoBranchen Danmark svarer knap hver femte, at de inden for fem år kunne forestille sig at købe en førerløs biler, som de ikke selv skal styre.  

Omvendt afviser to ud af tre danskere, at de inden for fem år kunne forestille sig at købe en førerløs bil, mens 16 procent svarer “ved ikke”.  

Det fremgår af rapporten “Danskernes Biler”, som AutoBranchen Danmark udgiver for første gang i forbindelse med vores årsmøde, der afholdes på torsdag den 29. september i Brande. “Danskernes Biler” vil blive en årligt tilbagevendende rapport, der gør status over autobranchens tilstand på en stribe parametre inden for økonomi, beskæftigelse, grøn omstilling og bidrag til samfundet, og som samtidig kortlægger danskernes holdninger til deres biler.  

I USA og Kina har de førerløse biler allerede gjort deres indtog i forbindelse med eksempel taxaservices og udbringning. Og mange biler herhjemme kan allerede i dag selv holde hastighed, holde afstand til andre biler og blive indenfor vejbanen.   

Flere bilproducenter har tidligere varslet, at førerløse biler ville gøre deres indtog omkring 2020, men førerløse biler kører fortsat mest rundt på forsøgsbasis. 

Tidligere har KPMG Danmark vurderet, at udviklingen vil tage fart frem mod 2030, og at der til den tid vil være mere eller mindre selvkørende biler i Danmark med dedikerede vejbaner på eksempelvis motorvejene.   

Seeberg: Markedet har potentiale

For Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, er det positivt, at så relativt mange danskere har mod på førerløse biler, selvom teknologien stadig er ganske umoden.  

“Der har længe været snak om førerløse biler, men det gennembrud, som har været varslet, er ikke sket endnu. Det er positivt, at så relativt mange danskerne melder sig klar til at omfavne den nye teknologi, som jo må siges at være en meget stor omvæltning i forhold til, hvad vi er vant til i dag. Det giver et signal til bilproducenterne om, at markedet har potentiale,” siger Gitte Seeberg.  

Samtidig er det også et signal til politikerne om, at rammelovgivningen skal på plads, og at man skal begynde at overveje grundigere, hvordan og om infrastrukturen skal tilpasses de førerløse biler, fastslår Seeberg.  

“Jeg har selv prøvet at køre i en førerløs bil på en studietur til Silicon Valley i Californien i foråret. Det var en spændende oplevelse, og rattet blev ikke rørt en eneste gang. Men når man også godt selv kan lide at styre bilen, er det noget, man skal vænne sig til,” siger Gitte Seeberg. 

Rapporten “Danskernes Biler” kan læses i sin helhed på AutoBranchen Danmarks hjemmeside senere på ugen, og dens konklusioner vil løbende blive omtalt i AutoBranchen Danmarks nyhedsbreve og magasiner. 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper