I oktober måned rullede der knap 11 procent færre nye biler ud af salgslokalerne, fordi der ”kun” blev indregistreret 12.668 nye biler i oktober modsat 14.222 nye biler i september. De grønne biler udgjorde samlet set 42 procent af salget i oktober, hvilket er et fald på tre procent ift. september.
Det grønne bilsalg er ikke gået i stå
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er dog ikke bekymret for, at forbrugerne vil fravælge de grønne biler.
”4 ud af 10 nye biler i oktober er grønne. Det tror jeg, de færreste havde regnet med for et år siden. Salget af elbiler er godt nok fem procent lavere end i september, men det skyldes i høj grad, at Tesla stort set ikke har indregistreret biler i oktober, hvorimod de dominerede bilsalget i september”, siger Gitte Seeberg.
Hun henviser til, at Tesla model Y og 3 lå hhv. nr. 1 og 3 på salgslisterne i september, men de er stort set fraværende fra salgslisterne i oktober.
Gitte Seeberg er derfor mere bekymret for det samlede bilsalg.
”Manglen på mikrochips og andre komponenter til bilindustrien er alvorlig, og gør det virkelig svært at skaffe nok biler hjem. Vi må forvente, at der kan komme nogle markante forskelle fra måned til måned indtil situationen normaliserer sig. Nedgangen i oktober viser bare, hvor svært det er at skaffe biler, og hvorfor nogen forbrugere vælger at udskyde deres bilkøb eller vælgere en nyere brugt model i stedet for en ny bil”, siger Gitte Seeberg.
Sammenlignet med 2020 er bilsalget i årets første 10 måneder ca. 3 procent lavere. Det bør dog bemærkes, at salget i både 2020 og 2021 har været forstyrret af corona-restriktioner og nedlukninger, der har påvirket salget.