Elbiler

Disse udgifter skal branchen holde øje med i 2022

AutoBranchen Danmark har samlet et overblik over en række udgifter, der kan stige og som vi opfordrer branchen til at være opmærksom påved overgangen til 2022.   

Indgangen til 2022 har på mange punkter været usædvanlig for autobranchen. Områder som mangel på biler, afgiftsstigninger, energipriser og corona påvirker mange områder af branchen, så der må ledes efter alternative løsninger. Herunder gennemgår vi nogen af de områder, der kan medføre større omkostninger, som vi opfordrer til at være opmærksom på. 

Corona 

Selvom branchen kun er berørt af få restriktioner pt., som mundbind og et arealkrav, har corona stadig stor indvirkning på branchen. Det gælder fx det store antal medarbejdere, leverandører og samarbejdspartnere, som løbende bliver smittet eller kommer i isolation. Dermed er der stor risiko for, at man ikke kan opretholde samme omsætning i branchen, fordi der mangler medarbejdere, reservedele eller bilerne ikke kan blive transporteret frem og tilbage. Blandt vores medlemmer har vi desværre set eksempler på, at hele forretninger eller værksteder må lukke ned midlertidigt, fordi der har været større smitteudbrud.  

Derfor opfordrer vi branchen til fortsat at holde fokus på at beskytte kollegaer og kunder mod smitte. Det kan fx gøres på følgende måder:  

  • Ved ikke at blande de forskellige personalegrupper i frokoststuen på samme tid. 
  • Benytte selvtest ved arbejdets start. 
  • At medarbejderne spredes ud over flest mulige kvadratmeter, så der kan holdes afstand. 
  • Øget brug af sprit på flest mulige berøringsflader. 
  • Faste procedurer for at gardere sig mod smitte fra kunders biler og bilnøgler fx gennem brug af handsker og/eller afspritning. 

Afgiftsstigninger ved nytår  

Ved indgangen til 2021 har der været prisstigninger på plugin-hybridbiler på op mod 30.000 kr. Det sker som en del af de nye bilafgifter, der blev aftalt i december 2020. Den samme aftale justerer også løbende den grønne ejerafgift, hvor der er små stigninger i 2022, samt beskatningen af firmabiler med henblik på at fremme mere klimavenlige firmabiler.  

Du kan få det fulde overblik over afgiftsændringer i 2022 her.  

I denne artikel kan du få overblikket over, hvordan I skal justere firmabilsbeskatningen ved udgangen af januar 2022.

Udgifter til el, gas og andre energikilder 

Som bekendt er priserne på energikilder som el og gas steget meget betragteligt i hele Europa. AutoBranchen Danmark har bl.a. talt med Centrum Autolakering i Ringsted, der har oplevet, at prisen for gas er steget 4,5 gange. Det koster særligt dyrt for eftermarkedet, der har et stort energiforbrug og særligt for de lakerer, der bruger gas til at forsyne deres malerkabiner.  

Værkstederne og bilforhandlerne rammes for det meste ikke lige så hårdt af de stigende gaspriser som autolakererne, men ligesom alle andre gasopvarmede bygninger i Danmark, vil der være en betydelig prisstigning ift. de senere år.  

Elpriserne er også steget hen over vinteren, og det forstærker naturligvis udfordringen, som dele af branchen oplever med de forhøjede gaspriser. Dansk Energi anslår, at elprisen er i starten af 2022 vil være 148 procent højere end i januar 2021. Med de store mængder el, der anvendes i salgslokaler og værksteder også kan føre til en mærkbar meromkostning. Derfor kan man fx overveje spare på strømmen ved at slukke lys i salgslokaler, værksted mv, så snart rummene ikke benyttes.  

Udfordring med lånebiler 

Der venter også udfordringer rundt om hjørnet for de dele af branchen, der har demo- og lejebiler. Når det kommer til brugen af lånebiler, kan de lange leveringstider på nye biler, der kan erstatte de eksisterende lånebiler. Det kan betyde, at de eksisterende lånebiler skal køre længere end først planlagt og budgetteret. Det kan betyde ekstraomkostninger til forlængelse af leasingaftaler eller reduceret salgspris pga. større kilometerantal og slid end vanligt.  

Samtidig kan de førnævnte udfordringer med at holde forretningen kørende grundet sygemeldinger, isolation samt mangel på reservedele og materialer også betyde, at biler står længere på værksteder, fordi bilerne ikke kan færdiggøres. Dermed er der også risiko for, at lånebilerne skal være udlånt længere til samme kunde, mens kundens bil kan færdiggøres. Det kan i de værste tilfælde kræve en udvidelse i antallet af lånebiler.  

Sidst men ikke mindst er priserne steget betydeligt på nye og brugte biler, hvilket kan øge ”indkøbsprisen”, hvis der en eller flere låne- eller firmabiler står over for udskiftning.