Når man følger samfundsdebatten, lyder det ofte som om, at elbiler er et udpræget storbyfænomen. Det er dog langt fra tilfældet, viser AutoBranchen Danmarks rapport Danskernes Biler 2022.
Af København, Aarhus, Odense eller Aalborg kommuner er det kun Aarhus Kommune, der lige akkurat sniger sig ind i den øverste tredjedel af landets kommuner, når man ser på, hvor der er færrest indbyggere pr. elbil. København, Odense og Aalborg kommuner ligger alle i den nederste halvdel.
I den forgangne uge rundede antallet af elbiler herhjemme 100.000, men der er dog en tendens til, at elbilerne klarer det bedre på Sjælland end i mange jyske kommuner, ligesom at mange af de kommuner, hvor der er færrest indbyggere pr. elbil ligger i omegnen af København og Aarhus.
Således er der kortest mellem elbilerne i Lyngby-Taarbæk Kommune, hvor der er 22 indbyggere pr. elbil. Herefter følger Hørsholm og Solrød med henholdsvis 23 og 24 indbyggere pr. elbil, inden Rebild kommer ind på fjerdepladsen som den første jyske kommune med 28 indbyggere pr. elbil. Kun én fynsk kommune er placeret i top 25, nemlig Middelfart med 53 indbyggere pr. elbil.
I den modsatte ende ligger Mariagerfjord Kommune, hvor der er 162 indbyggere pr. elbil.
Ser man på landets 4 største kommuner, er der markant flere elbiler pr. indbygger i Aarhus Kommune (62 indbyggere pr. elbil) end i København, Odense og Aalborg, hvor der er henholdsvis 78, 79 og 86 indbyggere pr. elbil.
Når det kommer til elbilernes andel af den samlede bilpark, udgør de 5,9 procent i Lyngby-Taarbæk Kommune, mens de udgør 4,6 procent af bilparken i Københavns Kommune, 3,7 procent af bilparken i Aarhus Kommune, 2,8 procent af bilparken i Odense Kommune og 2,7 procent af bilparken i Aalborg Kommune.
På landsplan udgør elbiler pr. 30.6.2022 ifølge Bilstatstik.dk 3,15 procent af bilparken, mens pluginhybrider udgør 3,29 procent af bilparken.
København og Aarhus ligger således over landsgennemsnittet, mens Aalborg og Odense ligger under.
16 ud af de 20 kommuner, hvor der er færrest indbyggere pr. elbil ligger på Sjælland, mens 12 ud 20 kommuner hvor der er flest indbyggere pr. elbil ligger i Jylland.
“For forhandlerne er det tydeligt, at der er muligheder for at sælge elbiler i hele landet. Det er også det indtryk, jeg får, når jeg besøger vores medlemmer rundt omkring i Danmark. Der er dog en tendens til, at det er i nogle af landets rigere kommuner, at elbilerne klarer sig bedst, men de kommuner, der ligger langt fra de største byer også har lidt længere mellem elbilerne,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Se oversigten her: