En række miljø- og klimatiltag trådte i kraft ved årets begyndelse, hvilket betyder, at mange værksteder, autolakerere og forhandlere vil opleve stigende udgifter til afhentning af affald, dæk og tømning.
Det skyldes blandt andet, at der pr. 1. januar trådte en vejafgift i kraft for lastbiler, der vejer over 12 ton. Afgiften gælder dog kun, når lastbilerne kører på dele af landets veje.
Vejafgiften gælder for nuværende for i alt 10.900 kilometer vej i Danmark, herunder store dele af statsvejene og mindre dele af det kommunale vejnet.
Vejafgiften fastsættes efter, hvor meget CO2 lastbilerne udleder.
Samtidig betyder indførslen af en CO2-afgift, at mange affaldsforbrændingsanlæg har sat prisen kraftigt op. Også tømningspriserne er steget, hvilket både skyldes den nye vejafgift, men også at dieselafgiften er blevet hævet fra årets begyndelse.
Og det betyder, at man som virksomheder i autobranchen skal holde godt øje med de stigende udgifter, lyder det fra AutoBranchen Danmark.
“Vi har fra årets begyndelse set en række nye miljø- og klimatiltag, som vil øge udgifterne for både værksteder og autolakerere og branchen generelt. Her gælder det om, at man som virksomheder sørger for at justere de miljøtillæg, man opkræver, så de nye højere udgifter ikke udhuler bundlinjen,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
Egne udgifter til fragt stiger også
På samme måde vil mange autolakerere og værksteder i skadesbranchen opleve, at deres egne udgifter til fragt vil stige yderligere.
Eksempelvis fragten af skadede biler eller reservedele til og fra lakereren kan blive endnu dyrere.
“Vi har allerede set, at de noget tungere elbilers indtog betyder, at der kan være færre biler på ladvognene og at nogle er begyndt at bruge lastbiler til fragt i stedet, og når dieselafgiften samtidig stiger, er det noget, der vil påvirke rigtig mange,” siger Nicky Bobak.
Han opfordrer derfor til, at man ikke bare holde øje med de udgifter til fragt, der kommer udefra, men også sørger for at have styr på egne udgifter til fragt.
“Ligesom det gælder om at øge, de miljøtillæg man opkræver, for at dække udefrakommende udgifter, gælder det også om, at ens egne udgifter til fragt ikke stikker af og at de udgifter bliver dækket så godt som muligt,” siger han.
Vejafgiften for lastbiler ventes af blive udvidet fra 1. januar 2027, så det også gælder lastbiler over 3,5 ton og fra 1. januar 2028 ventes vejafgiften at gælde på alle de af det offentlige vejnet, cirka 75.000 kilometer.
Kontakt
