Du kan rejse erstatningskrav, hvis kunden som følge af prisnedsættelse på Tesla’er eller andre bilmærker ønsker at droppe handlen.
For mange bilforhandlere levede fredag d. 13. januar op til sit rygte, da Tesla pludseligt sænkede priserne. Enten fordi et stort varelager af brugte Tesla’er mistede voldsom meget værdi, eller fordi kunden efterfølgende har annulleret køb af andre bilmærker, fordi kunden nu ville have en Tesla i stedet for den bil, de allerede havde købt.
Tabet på de Tesla’er, man som bilforhandler selv har indkøbt og ikke solgt endnu, må man selv oppebære, men der er flere muligheder, hvis kunden på grund af Teslas prisnedsættelser eller andre mærkers prisnedsættelser har fortrudt et køb eller salget af deres egen bil til forhandleren.
Som udgangspunkt er handlen nemlig bindende, medmindre man har lavet en konkret aftale om fortrydelsesret, eller hvis bilen er solgt online, hvor der er 14 dages fortrydelsesret.
Dog kan handlen også annulleres, hvis der endnu ikke er stelnummer på bilen. Her vil man som bilforhandler selv kunne annullere handlen overfor importøren, der kan annullere handlen overfor producenten. Men det er forhandleren ikke forpligtet til.
Erstatning for dokumenterede tab er en mulighed
Men hvis handlen er bindende, hvilket den er, hvis der er skrevet slutseddel, eller hvis købet er accepteret på sms eller mail, og det ikke falder ind under overstående undtagelse, kan kunden dog stadig nægte at aftage og betale for bilen. Men så bliver forhandleren berettiget til at kræve erstatning fra kunden for dokumenterede tab.
Det skal man selvfølgelig overveje nøje, da det kan betyde, at man mister kunden, men man er som forhandler i sin gode ret til at gøre det. Erfaringer fra vores medlemmer viser, at det kan være godt at have en dialog med kunden om dette inden, fx ved at minde om, at handlen er bindende og aftalebrud kan have erstatsningsretlige konsekvenser.
Retspraksis fra domstolene efterlader nemlig ingen tvivl om, at man som sælger har krav på erstatning, hvis en kunde uberettiget annullerer en handel.
Spørgsmålet er så bare, hvor stor erstatning man har krav på og på hvilken måde, det skal beregnes.
Erstatning for dokumenterede tab
Man kan søge om at få sine eventuelle tab dækket af kunden. Det kan fx være, hvis du har klargjort bilen, foretaget service eller konkrete ændringer på bilen som følge af aftalen, indregistreret bilen etc.
Det er dog meget vigtigt, at man kan dokumentere de omkostninger, man søger dækket af kunden. Hvis man ikke kan dokumentere udgifterne i form af fakturaer, interne dokumenter, arbejdskort eller lignende, så kan man ikke få kravet dækket. Det er derfor meget vigtigt, at man er helt sikker på, at man har denne dokumentation, før man sender kravet til kunden.
Erstatning for tabt avance
Man kan også forsøge at få erstatning for tabt avance. Det kan man gøre ved at vælge at opgøre den tabte avance ved fx at foretage et såkaldt dækningssalg.
Ved opgørelse af den mistede avance, skal den kunne dokumenteres. Det kan gøres fx ved at fremvise interne dokumenter for avance fra fabrikken (kun relevant ved salg af nye biler), eller – hvis bilen er brugt – fremvise dokumentation for den pris, du har givet for bilen. Erstatningskravet vil derfor lyde på differencen mellem din pris og den pris, kunden har givet.
Man kan også indhente en garantipris (det kan man gennem Autoproff) eller på anden vis fremvise en dokumenterbar videresalgspris, så den tabte avance kan opgøres. I disse tilfælde kan tabet opgøres med det samme, og derefter opkræves af kunden. Det kan derfor være en god idé altid at indhente en garantipris på et køretøj, man køber.
Man kan også foretage et såkaldt dækningssalg, hvilket vil sige, at man videresælger bilen. Her skal tabet opgøres hurtigt, ligesom der skal gøres tilstrækkelige og seriøse bestræbelser på salg – dog ikke i al for lang periode. Det er ikke nok at sætte bilen på auktion.
Ved dækningssalg kan tabet og dermed også erstatningens omfang i sagens natur først gøres op, når bilen er solgt.
Kunden skal præsenteres for kravet
Uanset hvilken måde man vælger, skal kunden præsenteres for kravet og dokumentationen. Kunden kan så enten acceptere erstatningskravet eller eksempelvis kontakte FDM, klage til Ankenævn for Biler eller rejse sagen ved domstolene. Hvis kunden blot nægter at betale, kan man forsøge inkassobehandling, og ellers må man gå til domstolene.
Man kan dog også indgå et forlig, hvor begge parter giver sig lidt. Det er især fordelagtigt, hvis man har svært ved at dokumentere erstatningskravet omfang.
“Der er ingen tvivl, om at Teslas udmelding har sendt chokbølger gennem markedet. Vi har i den forgangne uge set flere andre store aktører reagere, og vi har nok ikke set de sidste reaktioner endnu. Vi følger sagen tæt, og vores juridiske afdeling står selvfølgelig klar til gratis at hjælpe alle medlemmerne, der måtte have brug for det eller blot have spørgsmål,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling kan kontaktes på + 45 33 31 45 55 eller jura@abdk.dk