Elbiler

Elbiler, batterier og selvkørende biler i USA

Den største eksportvare fra Californien er nu biler, og målet er, at der i 2035 ikke længere skal sælges fossile biler. I Silicon Valley er nye elbilsmærker på vej frem, batterier og genanvendelse af batterier er de nye forretningsområder, og selvkørende biler er en del af gadebilledet.   

AutoBranchen Danmarks bestyrelse er netop kommet hjem fra en uges spændende studietur til San Francisco i USA med det formål at hente ny viden med hjem om udviklingen.

Et af besøgene foregik hos Lucid. Det er et af de nye elbilsmærker, som vil konkurrere med Tesla og det nye Rivian. Der kører nogle hundrede af dem rundt i Californien, og de har lige åbnet et kontor i München.

Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark fortæller om besøget: ”Det var spændende at besøge Lucid. Med en rækkevidde på omkring 900 km. og med masser af plads og komfort i kabinen, melder de sig ind på markedet med et godt bud på en ny luksus elbil, selvom bilen er i den dyre ende, og Tesla stadig dominerer vejene i Californien”.

På programmet var også et møde med Derek Kerton fra AutoTech Council. En organisation som hjælper med at etablere partnerskaber mellem de helt store virksomheder som Ford og de mindre start-up virksomheder. En sådant partnerskab kunne for eksempel være med den lille seed virksomhed, Electric Fish, som blev besøgt på turens anden dag. Gitte Seeberg fortæller:

”Det var et spændende møde, som gav en god indsigt i de små start-up miljøer, som Silicon Valley er så kendt for. I bedste start-up stil lå der en madras på kontoret, som de unge fyre kunne bruge på de meget lange dage. Electric Fish vil levere en stor boks til markedet, som ligner en container. Den kan man bruge til at lade sin elbil, så man undgår at skulle grave kabler ned i jorden. Boksen kan flyttes, og den kan lade en elbil på 7 min op til 225 km. Man kunne godt forestille sig, at det kunne blive en god løsning foran et supermarked eller et koncertsted”, siger Gitte Seeberg og fortsætter:

”I det hele taget hørte vi meget om, at hele lade og batteriområdet samt genanvendelse af batterier er et stort forretningsområde. Der er mange projekter i gang, som især er startet af folk fra Tesla, der har søgt videre, og nu dyrker egne forretningsområder”.

Studieturen bød også på et besøg hos Tesla og hos kinesiske pony.ai, som laver selvkørende biler. Der var mange spændende indsigter om, hvor hurtigt markedet bevæger sig på det område.

”Når man er derovre, kan man godt se, at udviklingen går meget hurtigt. Efter at have været ude og køre i en pony.ai bil, hvor manden bag rattet ikke havde hånden på det én eneste gang under bykørslen, så sker der noget. De selvkørende biler kommer til at rulle ud først i de store byer, nogle steder som taxa service, ligesom hos pony.ai, der i dag kører taxa service i Guangzhou i Kina. Waymo, en anden aktør, har lov til at køre rundt i San Franciscos gader om natten uden en chauffør”, fortæller Gitte Seeberg og afslutter:

”Det har været en meget interessant tur. Der er mange nye indsigter og problemstillinger, vi tager med os hjem. Et stærkt råd fra Derek Kerton var at sætte fuldt fokus på at sælge elbiler. De skal ikke gemmes af vejen, som han har oplevet hos nogle forhandlere. Hans råd var at stille dem helt frem i forretningen. For det bliver et endnu vigtigere konkurrenceparameter lige om lidt. Noget andet handler om det juridiske område. For der vil komme mange nye slagsmål. Når en kunde for eksempel køber en bil, men bilen ændrer sig, fordi softwaren opdateres, har man så stadig den samme vare, som den, man købte”? Der vil være masser af nye problemstillinger. Vi følger med i det hele, så vi kan hjælpe og vejlede undervejs”.