Denne artikel indgår i vores løbende dækning af Danskernes Biler. Find mere statistik og flere artikler om Danskernes Biler her.
Udbygningen af antallet af ladestandere i Danmark har fortsat høj hastighed. Ved udgangen af sidste år var der således knap 30.500 offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark. Det er en markant stigning i forhold til ultimo marts 2024, hvor der var over 21.000 ladepunkter.
Det viser Transportministeriets seneste notat om udviklingen i ladestandersinfrastrukturen i Danmark.
Selvom opsætningen af ladestandere går hurtigt, går salget af elbiler dog endnu hurtigere, viser notatet.
Hvor der i marts 2024 var 10,7 elbiler pr. offentligt tilgængeligt ladepunkt, var tallet steget til 11,4 elbiler ved årets udgang.
“Udbygningen af ladestandere er flot oppe i gear, men når der bliver solgt og importeret så mange nye og brugte elbiler, som tilfældet er lige nu, så skal der altså også sættes rigtig mange ladestandere op. Så det gælder om ikke at lette foden fra speederen, når det kommer til udbygningen,” siger Gitte Seeberg.
EU anbefaler, at der maksimalt er 10 opladelige biler pr. ladepunkt, hvilket Danmark altså ikke er alt for langt fra, hvis man kun fokuserer på elbiler – uden dog at være i mål.
Den nuværende situation er stadig bedre, end da kampen om ladepunkterne var størst, hvor der var hele 13,9 elbiler pr. offentligt tilgængeligt ladepunkt i januar 2022. Omvendt var der i januar 2020 kun 6,5 elbiler pr. offentligt tilgængeligt ladepunkt.
Transportministeriet anfører i notatet dog, at både elbilernes rækkevidde er steget markant, ligesom stadig flere private får egne opladere.
Ser man på forskelle i antallet af ladestandere i de forskellige kommuner, er der meget stor spredning. I Halsnæs Kommune er der kun 1,4 ladepunkter pr. 1000 indbyggere, mens der er 14,7 ladepunkter pr. 1000 indbyggere i Samsø Kommune. Det kommunale gennemsnit er på 5,2 ladepunkter pr. 1000 indbyggere.
Fra normalladere til lynladere
Sammensætningen af ladepunkternes effekt ændrer sig også. To tredjedele af ladepunkterne har en effekt på op til 22 kilowatt og er altså i kategorien normalladere. Det tal toppede i 2023, hvor normalladerne udgjorde 85,5 procent af de offentligt tilgængelig ladepunkter.
Omvendt var 20,2 procent af de 30.500 offentligt tilgængelige ladepunkter ved udgangen af 2024 hurtigladere med en effekt på op til 100 kilowatt. 13,1 procent er lynladere, der kan lade med over 100 kilowatt.
“Det er positivt, at der kommer stadigt flere hurtig- og lynladere, da det er det, der i høj grad er med til at dæmpe rækkeviddeangsten,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Kontakt





