Jura

Endnu en sag om konfiskeret bil viser behov for lovændring

Loven om vanvidsbilisme har endnu en gang ramt en uskyldig fra autobranchen. Politikerne må reagere, fastslår Gitte Seeberg. 

Det er ikke kun leasingbiler, der bliver kørt vanvidsbilisme i, der bliver konfiskeret. Eksempelvis har vi set en sag om en bil, der blev konfiskeret efter vanvidskørsel på en prøvetur, og en ny sag om en lånebil, der ligeledes blev konfiskeret på grund af vanvidsbilisme, viser desværre, at branchens værste bekymringer er blevet til virkelighed: 

Som autoværksted eller forhandler kan man som lyn fra en klar himmel få konfiskeret en bil til mange tusind kroner – og der er ikke noget, man kan gøre, der garanterer, at bilen ikke bliver konfiskeret.  

Den nye sag omhandler CM Autoteknik i Billund, hvor indehaver Christian Mikkelsen, har fået konfiskeret en af sine lånebiler, efter en kunde kørte vanvidsbilisme i bilen.  

Sagen har blandt andet været omtalt i Danmarks Radio, i Motormagasinet og Jyske-Vestkysten.  

Her har CM Autoteknik mistet i omegnen af 100.000 kroner ved først at miste sin lånebil og derefter at skulle købe en ny.  

“Jeg har to lånebiler tilbage, og jeg kan være uheldig at blive ringet op i aften, at de er væk. Så bliver jeg nødt til at lukke min forretning. Jeg bliver ikke ved med at kunne hælde 100.000 kroner ud af ørerne. Det er en katastrofe. Det kan jo smadre min forretning,” siger Christian Mikkelsen til Motormagasinet om oplevelse. 

Han forstår heller ikke, hvorfor han skal straffes for andres forbrydelse. Han havde både lavet kontrakt på lånebilen og fået kunden til at underskrive tro- og loveerklæring.  

“Det er jo vanvidsbilisten, der stoppes, der skal have en bøde tilsvarende den værdi af bilen, han bliver stoppet i. Det skal jo aldrig nogensinde gå ud over mig det her. Det er helt galt,” lyder det fra Christian Mikkelsen hos CM Autoteknik til Motormagasinet. 

Seeberg: Politikere må reagere

Hos AutoBranchen Danmark deler man frustrationen. Her appellerer adm. direktør Gitte Seeberg nu endnu en gang til politikerne om at sikre, at loven bliver justeret. 

“Politikerne må simpelthen reagere. Det er totalt uholdbart, at branchen sættes i den her situation, hvor andres forbrydelse kan betyde, at ens forretning må lukke eller at man mister meget store beløb. Der er brug for en vejledning i, hvordan man som forhandler eller værksted skal sikre sig mod konfiskation, og den må politikerne levere hurtigst muligt,” siger hun.  

Regeringen har fastslået, at man løbende følger udviklingen. For nylig åbnede flere politiske partiers retsordførere for at revidere og/eller skærpe loven om vanvidsbilisme. Her bør en vejledning til autobranchen være en del af løsningen, fastslår AutoBranchen Danmark. 

Svært at inddrive erstatningssum

For som det er i dag, er udfaldet i Christian Mikkelsens sag desværre ikke overraskende for Ida Daarbak Reislev, jurist i AutoBranchen Danmark: 

“Desværre er det ikke overraskende for mig, at den pågældende lånebil er blevet konfiskeret som følge af låntagerens spirituskørsel, og at det efterfølgende har været svært for ejeren at få inddrevet erstatningssummen for bilen fra føreren på trods af, at retten i forbindelse med domafsigelsen har fundet, at føreren havde råd til at betale,” siger hun og fortsætter: 

“Vi har i tidligere sager kunnet konstatere, at der skal rigtig meget til, før en domstol ikke mener, at en sigtet vanvidsbilist ikke kan betale erstatning til ejeren for den konfiskerede bil. Det er ejerens ansvar selv at inddrive erstatningssummen efterfølgende, og det kan være en meget tung inddrivelsesproces, hvis føreren ikke vil samarbejde. En forsikring kan i nogle tilfælde gå ind og dække, men som ejeren i denne sag oplever, så kan derfor være nogle konkrete betingelser i policen, der skal være opfyldt (i dette tilfælde en tidsfrist), før forsikringen går ind og dækker,” siger Ida Daarbak Reislev.  

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør