Arbejdsgiver

Få input til hvordan du henter de bedste unge 

Det er dyrt at hente nye medarbejdere. Derfor er det vigtigt at ramme rigtigt, og autobranchens fremtidige medarbejdere kommer ikke af sig selv. Kampen om de unge er benhård. Kom med til debataften på tirsdag den 21. marts i Middelfart.

“Hvordan finder vi de rigtige medarbejdere? Vi bruger lang tid på samtaler, og vi finder ikke dem, vi vil have.”

Oftere og oftere ender de spørgsmål hos AutoBranchen Danmark. Medlemmerne mærker, at hverken lærlinge eller svende er så lette at få, som de var engang. Som arbejdsgiver skal man gøre sig lidt lækker, tilbyde ordentlige forhold og gode udsigter for fremtiden. Og den tendens bliver kun mere og mere tydelig. Og fordi det er dyrt at rekruttere og indkøre en ny medarbejder i virksomheden, er det også dyrt at tage fejl.

Du har sikkert hørt om Boss Ladies, der arbejder for at tiltrække kvinder til brancher, hvor medarbejderne langt overvejende er mænd. Og siden selvfølgelig også sikre, at de holder fast i branchen og sørge for, at medarbejderskaren er blandet.

Boss Ladies har særligt arbejdet med byggebranchen, og på debatmødet hos Bilcentret A. Nielsen i Middelfart tirsdag den 21. marts, kommer projektleder Duygu Cakir og fortæller om erfaringerne med at skabe udvikling og plads til alle, så virksomhederne kan rekruttere den bedste arbejdskraft uanset køn.

Firmaet Companyoung, som hjælper flere af landets største virksomheder og organisationer med rekruttering af unge, kommer også. Companyoung ved, hvad fremtidens medarbejdere lægger vægt på, og de vil åbne for deres godtepose af viden om, hvordan virksomheder i autobranchen skal gribe det an i fremtiden.

“Vi kan afsløre, at trivslen er i  fremgang, og forskellen mellem kønnene bliver mindre. De trives omtrent lige godt. Det er positivt. Vi har også spurgt de unge om deres syn på den forandring, branchen står i, så der er mange gode og vigtige emner at tale om. Derfor håber vi at se så mange medlemmer som muligt, og det kan være både ejere, ledere, lærlinge og dem med et frisk svendebrev,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

En nyudlært mekaniker giver også sine bud på, hvordan fremtidens autobranche kan både rekruttere og fastholde arbejdskraften, og samtidig præsenterer AutoBranchen Danmark sin årlige trivselsrapport fra autouddannelserne, hvor næsten 500 elever og lærlinge har svaret.

Deltagelse er gratis, men tilmelding er nødvendig, da vi byder på en sandwich. Læs mere og tilmeld dig arrangementet her 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Nicolai Fiil-Søby

Politisk konsulent og direktionsassistent (Barsel)

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper