Fra februar næste år er FDM ikke længere en del af Ankenævn for biler. Det har bilejerorganisationen i går meldt ud i en pressemeddelelse.
Baggrunden for FDMs ønske om at trække sig er uenighed om, hvordan ankenævnet fremover skal sammensættes, og hvad nævnet skal kunne beskæftige sig med.
”Vi har besluttet at udtræde af Ankenævn for biler. Det har været en svær beslutning, men vi mener, det er nødvendigt for at sikre et tidssvarende ankenævn,” siger adm. direktør i FDM Stina Glavind og tilføjer:
”Desværre har ankenævnets øvrige medlemsorganisationer ikke været enige med os i behovet for dels at give det en mere tidssvarende sammensætning og dels at øge nævnets kompetencer, og derfor har vi varslet nævnets medlemmer om vores udtrædelse.”
Foruden FDM består Ankenævn for biler af de tre brancheorganisationer AutoBranchen Danmark, DI Bilbranchen og Dansk Bilbrancheråd.
Stigende omkostninger
Hos AutoBranchen Danmark ærgrer det adm. direktør Gitte Seeberg, at det endnu ikke er lykkedes at finde en løsning på ankenævnets udfordringer:
”Først og fremmest vil jeg sige, at vi er kede af FDMs udtræden af ankenævn for biler, for som eneste forbrugerrepræsentant har de naturligvis en vigtig rolle at spille.”
Noget af det, FDM gerne vil, er at ændre nævnets sammensætning. I dag består ankenævnet af en nævnsformand, der er dommer, samt et ligeligt antal repræsentanter fra forbruger- og branchesiden. Dvs. FDM og den organisation, hvor indklagede er medlem.
Det ønsker FDM at udvide til fem medlemmer ved hver sag fremover. Dermed ville det bestå af to forbrugerrepræsentanter, to brancherepræsentanter samt en formand. Men det er ikke uden udfordringer, lyder det fra Gitte Seeberg:
”I de seneste år har vi oplevet stærkt stigende omkostninger til behandling af et voksende antal sager. Vi har ikke afvist at udvikle nævnet, men det skal selvfølgelig ske på en måde, der fortsat giver mening for alle parter, og ikke kun ud fra FDMs verdensbillede.”
AutoBranchen Danmark har for eksempel indvilget i, at nævnet i visse sager kan sammensættes af fem nævnsmedlemmer. Det drejer sig om sager af principiel karakter. Dog er det et krav, at det skal være dommernes vurdering, om sagen er af principiel karakter, og ikke FDMs vurdering.
Håber på løsning
Ankenævn for biler har eksisteret siden 2007 og behandler klager fra forbrugere ang. køb og reparation af nye og brugte biler samt relaterede ydelser. Noget af det FDM også gerne vil, er at udvide nævnets kompetenceområde, så det også kan behandle sager om f.eks. leasing eller ladeløsninger.
”Nu må vi og de øvrige medlemmer af nævnet gå i tænkeboks og finde ud af, hvad der skal ske fremadrettet. Vi har jo et helt år til at finde en løsning,” lyder det fra Gitte Seeberg, adm. direktør hos AutoBranchen Danmark.
Ankenævn for bilers vedtægter er godkendt af Erhvervsministeren, som FDM også har orienteret om sine planer for udtrædelse.