Pressemeddelelser

Flere og flere elbiler får krog på

For få år siden var det svært at finde elbiler, der måtte monteres med trækkrog. I år er der indtil videre registreret flere nye elbiler med end uden krog. Faktisk er andelen af elbiler med trækkrog i bilparken højere end for benzinbiler.

En tommelfingerregel siger, at elbiler typisk har den halve rækkevidde med campingvogn på. Foto: Knaus

At danskerne holder af at køre med trækkrog, hersker der ingen tvivl om. Kaster man et blik på vores bilpark, vil man opdage, at næsten hver anden bil herhjemme er udstyret med trækkrog. Det viser tal fra bilstatistik.dk. 

Og selvom mange formentlig stadig benytter de velkendte fossilbiler til at trække campingvogn, når de om lidt kører på sommerferie, så har markant flere elbilister også fået mulighed for at trække en anhænger i de seneste år. 

I løbet af årets første fem måneder er der nemlig i alt indregistreret 24.017 nye elektriske biler med anhængertræk. Det vil sige, at over 53 procent af alle nye elbiler er blevet solgt med et anhængertræk.  

Går vi tilbage til samme periode i 2022 var det blot 35 procent af de nye elbiler, der blev udstyret med anhængertræk. 

”For få år siden fandtes der ikke ret mange elbiler, der var typegodkendt til at få monteret anhængertræk. Og de godkendte modeller måtte ofte ikke trække ret mange kg. I dag er der et bredt udvalg af elbiler, der kan monteres med træk, og der er også kommet modeller, der må trække rigtig mange kg,” siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg. 

Mange udbredte elbiler må i dag trække langt over de 1000 kg, det ofte kræver at køre med campingvogn. En stor elektrisk bil som f.eks. Kia EV9 må faktisk trække helt op til 2.500 kg. Men med et almindeligt kørekort B, skal man være opmærksom på, om man holder sig inden for den tilladte totalvægt på 3.500 kg for hele vogntoget – ellers skal kørekortet opgraderes. 

Størst andel af trækkroge på dieselbiler 

Andelen af spritnye elbiler, der monteres med anhængertræk, ligger markant højere end for fossilbiler. Det skyldes formentlig, at fossilbilernes højere registreringsafgift gør det mere fordelagtigt at eftermontere trækkrogen, hvorimod elbiler under 417.500 kr. (2025) slipper for registreringsafgift. 

”At nogle biler ender med registreringsafgift på f.eks. anhængertræk, mens andre slipper, er bare med til at understrege, hvor meget mere enkelt det ville være at fjerne registreringsafgiften helt for elbiler og i stedet lade tekniske egenskaber som vægt og energiforbrug bestemme en højere løbende afgift,” siger Gitte Seeberg og henviser til det afgiftspitstop, der i øjeblikket diskuteres på Christiansborg. 

Ud af de i alt næsten 2,9 millioner biler, der var registreret ved udgangen af maj, havde ca. halvdelen af dem et anhængertræk monteret. 

Elbilerne udgør ca. 420.000 af bilerne og ligger lige på gennemsnittet, hvad angår anhængertræk. 48 procent af elbilerne i bilparken har det. Benzinbilerne har en noget lavere andel, som er registreret med anhængertræk, på ca. 40 procent. 

De ofte momentstærke dieselbiler har derimod den klart højeste andel med over 71 procent. 

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør