Elbiler

Forhandler og lakerer vil vise alternativ til branchens giganter

Nyt samarbejde skal fremtidssikre forretningen, men vil også gøre op med de store koncerner, hvor relationerne og det gode kollegaskab nedprioriteres.  

I Aarhus’ nordlige forstad Skejby ligger Poul Rasmussen Bilcenter. Her har man igennem årtier solgt tusindvis af biler og i 30 år også haft eget malerværksted, men i sommer begyndte et nyt samarbejde. Et samarbejde, der efter planen både skal være et alternativ til branchens giganter, men som også gerne skulle betyde mere arbejdsglæde for de ansatte.  

Her blev malerværkstedet i Poul Rasmussens Bilcenters skadecenter nemlig udlejet til Dan Jæger, der med sit nystartede Jæger Autolakering og et godt netværk blandt værkstedskunder samarbejder med Poul Rasmussen Bilcenter.  

Og der har været store fordele for begge parter: For bilhuset bliver kapaciteten på malerværkstedet udnyttet bedre, malerværkstedet forbliver “in-house” med stor leveringssikkerhed og høj kvalitet og ikke mindst bliver der tiltrukket flere kunder.  

“Dan har skaffet mere arbejde til os. Det har været et godt samarbejde fra dag 1. Det er som om, det hele smiler endnu mere til os nu,” fortæller salgsdirektør Peter Rasmussen, der er søn af Poul Rasmussen, som bilcenteret tager sit navn efter. 

Sparker hinanden godt i gang 

Han nævner som eksempel, at pladeværkstedet har fået fire nye værksteder som faste kunder på grund af samarbejdet med Dan Jæger.  

For Dan Jæger har samarbejdet også betydet en god sikkerhed fra start med nye kunder, foden under eget bord og overtagelse af et moderne malerværksted uden alt for store etableringsomkostninger.  

“Sådan et nyt samarbejde får én til at løfte blikket, og vi sparker hinanden godt i gang,” siger Dan Jæger. 

Men faktisk ønsker de to nye samarbejdspartnere også at gøre op med en tendens i branchen, hvor skadescentre og lakerere bliver store koncerner, og hvor de nære relationer og det gode samarbejde tit kan blive svært.  

“Jeg oplever, at flere og flere i branchen faktisk kræver, at det ikke er så stort, men at man faktisk kender mester. Og det vil vi imødekomme her,” fortæller Dan Jæger.  

Det handler om penge, men også om at have det sjovt

Han ønsker også at drive forretning på en anden måde end den dominerende – nemlig hvor der også er plads til andre værdier end kun bundlinje. 

“Det kunne være fedt ikke bare at lave en god forretning, men også at lave en god arbejdsplads, hvor folk er glade for at møde ind. Det handler om penge, men det handler også om at have det sjovt,” siger han. 

“Det skal ikke kun handle om de arbejdsopgaver, der er. Der skal også være tid og penge til, at vi kolleger kan komme ud og få en god bøf en gang imellem,” siger Dan Jæger. 

For Peter Rasmussen har samarbejdet med Dan Jæger også givet mere tid til at fokusere på egen forretning. En forretning, som hele tiden udvikler sig. Elbilerne har gjort deres indtog og alle mekanikere har fået kurser i den nye teknologi.  

Samtidig kommer nye mærker også til. Poul Rasmussen Bilcenter har i mange år været Citroën og Mitsubishi-forhandlere, men er fra 1. oktober også forhandler af Jeep, Fiat og Fiat Professional. Det vil betyde, at der kommer endnu flere kunder til de to nye samarbejdspartnere. 

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent