Nyttig viden når du skal sælge, rådgive eller yde service på elbiler

Viden om elbiler

Klimaregnskab

Hvor stort et klimaaftryk sætter de grønne biler egentlig?

Læs mere

Brugte elbiler

Brugtvognsmarkedet, obspunkter ved import osv.

Læs mere

Jura

Emner der kan skabe juridiske konflikter ift. grønne biler.

Læs mere

Værksted og service

Indretning af værksted og malerkabine, efteruddannelse mv.

Læs mere

Regler og afgifter

Afgiftsrabat, miljøzoner og muligt forbud mod benzin- og dieselbiler

Læs mere

Økonomi

Hvad koster en elbil egentlig, når man kigger på løbende udgifter?

Læs mere

Mersalg

Se hvilke muligheder der er for mersalg, når du forhandler elbiler.

Læs mere

Nye forretningsmodeller

Flere elbiler kan betyde lavere indtjening, hvis ikke man tilpasser sig

Læs mere

Rækkevidde

Hvor langt pr. opladning, optimering og kundens behov.

Læs mere

Batterier

Forventet levetid og anbefalinger til at optimere levetiden.

Læs mere

Ladeboks derhjemme

Man kan gøre livet som elbilsejer nemmere ved at installere ladebokse.

Læs mere

Offentlig opladning

Hurtig- og lynopladning og udbygning af ladestandere.

Læs mere

Sikkerhed

Brænder elbiler oftere end almindelige biler?

Læs mere

Elbiler på landet

Er det muligt at køre elbil, når man ikke bor i en storby?

Læs mere

Anhængertræk

Kan elbiler overhovedet køre med træk?

Læs mere

1 eller 3 faser

Kunden skal tage stilling til elbilens kredsløb.

Læs mere
Halvdelen af danskerne forventer at eje en grøn bil om tre år

Halvdelen af danskerne forventer at eje en grøn bil i 2025. Det betyder, at der blive solgt rigtig mange grønne biler i de næste par år. Samtidig vil markedet for brugte grønne biler udvikle sig eksplosivt, ligesom salg, service og reparationer af nye og brugte benzin- og dieselbiler i årene fremover stadig vil udgøre en stor del af markedet.

Mange forhandlere er allerede i fuld gang med at tilpasse forretningen, men der er meget at holde styr på og meget nyt at lære.

I AutoBranchen Danmark har vi derfor lavet denne vidensbank om grønne biler.

Både nye og brugte benzin- og dieselbiler vil fortsat fylde meget

Selvom de nye grønne biler vinder frem hurtigt, vil salg og service af både nye og brugte benzin- og dieselbiler fortsætte i årevis.

Status for benzin- og dieselbiler vs. grønne biler

Antallet af benzin- og dieselbiler er historisk steget og steget og det vil ifølge prognoser også stige frem mod 2030, selvom de grønne biler vinder frem.

Grønne biler udgør fortsat begrænset del af bilparken

I 2021 udgjorde benzin- og dieselbiler omkring 2/3 af nyvognssalget, mens de grønne biler udgjorde omkring 1/3. Antallet af såvel pluginhybrider som rene elbiler blev mere end fordoblet i 2021, men de grønne biler udgør dog samlet kun omkring 5 procent af bilparken.

Politiske ambitioner for grøn omstilling af biltransporten

Der er en bred ambition på Christiansborg om, at der i 2030 skal være solgt 1.000.000 grønne biler. Bilaftalen fra 2020 tager initiativer, der skal sikre 775.000 grønne biler, så der mangler på nuværende tidspunkt initiativer for at nå de resterende 225.000 grønne biler.

Nogle iagttagere mener dog, at målene for antallet for grønne biler vil blive nået før 2030. Eksempelvis er der allerede i 2021 solgt det antal pluginhybrider, som der var forventet i 2030.

Udsigt til fortsat salg af benzin- og dieselbiler

Der er i dag omkring 2,7 millioner personbiler i Danmark. I 2030 vil der ifølge Skatteministeriet være 3.525.000 biler og heraf altså 755.000 grønne biler, hvis de politiske initiativer virker som forventet.

Antallet af benzin- og dieselbiler vil altså stige, selvom der kommer mange hundrede tusinde nye grønne biler på vejene.

Forbud mod salg af ny benzin- og dieselbiler har lange udsigter

EU har varslet et forbud mod salg af benzin- og dieselbiler i 2035. Regeringen har på Danmarks vegne dog advokeret for, at det forbud træder i kraft i 2030. Andre af Folketingets partier ønsker det træder i kraft før. Et forbud kan formentlig kun vedtages, hvis det gælder for hele EU.

Ingen planer om forbud mod brugte benzin- og dieselbiler

Der er aktuelt ingen planer om at forbyde salg af brugte benzin- og dieselbiler. Enkelte kommuner overvejer dog afgrænsede zoner, hvor der kun vil være adgang for nulemissionsbiler, hvilket muligvis vil påvirke efterspørgslen.

På samme måde kan miljøzoner, der vil forbyde dieselbiler af ældre dato – fra før 2011 – uden partikelfiltre i specifikke områder, også påvirke efterspørgslen. Det vil formentlig kun dreje sig om København, Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg.

Salget af brugte grønne biler vil stige støt

I takt med at de nye grønne biler, der er blevet solgt i de senere år, bliver solgt af deres første ejere, vil antallet af brugte grønne biler også stige. Efterspørgslen på brugte grønne biler er indtil videre blevet dækket ved betydelig import af primært brugte tyske biler.

Service og reparation

Med udsigt til en bilpark, der i løbet af de næste otte år vokser med over 800.000 biler, vil der fortsat være masser af tage sig til på landets autoværksteder, selvom andelen af de mindre vedligeholdelse tunge elbiler stiger. Antallet af benzin- og dieselbiler vurderes således også at ville stige.

Historiske salgstal for grønne biler
ÅrElbiler – nyregistreringerPluginhybrider – nyregistreringer
202124.91240.461
202014.22718.240
20195.5213.884
20181.5453.126
2017699621
20161314572
20154311417
2014156790
201353410
201252912
Kilde: Bilstatistik
Fremtiden er klimavenlig

Lige nu står den danske bilpark foran den største forandring nogensinde. Ikke siden hestevognene blev erstattet med automobiler, har persontransporten stået over for så gennemgribende omvæltninger, som vi vil se i de kommende år. Diesel- og benzinmotorerne vil – selvom de også vil blive solgt og produceret i en del år endnu – på sigt blive udfaset og de vedvarende energiformer overtager. EU Kommissionen har således en plan om, at salg af nye benzin- og dieselbiler skal stoppe i 2035.

Der er et politisk mål om, at der skal være solgt én million grønne biler i 2030 og regeringen og dens aftaleparter har på nuværende tidspunkt fremlagt initiativer, der skal sikre 775.000 grønne biler i 2030. Estimater tyder dog på, at vi så tidligt som i 2025 kan have nået det mål. Eksempelvis har analyser fra Bilbasen peget på mellem 720.000 og 800.000 grønne biler allerede i 2025.

Søg efter ladestandere i dit nærområde