Bilsalg

Forsøg med roadpricing lanceres

2500 bilister skal i samarbejde med DTU og Sund & Bælt teste roadpricing på de danske veje, der på sigt kan blive et alternativ til den nuværende værdibaserede registreringsafgift.

Roadpricing har gennem flere år været bragt op i den offentlige debat som en bedre måde at beskatte bilkørsel på end den traditionelle værdibaserede registreringsafgift. Indtil nu har der været særdeles begrænsede erfaringer med roadpricing i Danmark, men det skal et forsøg være med til at lave om på.  

Fra 1. april 2023 til 30. september 2024, skal DTU og Sund & Bælt teste to forskellige modeller af roadpricing i tre geografiske områder: Aarhus, København og hele landet. De 2500 deltagere i forsøget skal teste en kilometerbaseret afgift og en minutbaseret afgift.  

AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er glad for forsøget. 

”Det er godt, at der kommer nogle danske erfaringer med roadpricing. I AutoBranchen Danmark er vi meget interesserede i roadpricing på sigt, fordi det kan være med til at løse trængselsudfordringer og afhængig af den endelige model også reducere eller fjerne ulemperne ved den værdibaserede registreringsafgift”, siger Gitte Seeberg og fortsætter: 

”Hvis Roadpricing skal blive til noget fx fra 2030 forudsætter det et gennemtestet system, der kan fungere fra første dag, hvilket dette forsøg kan være med til at ligge grundlaget for. Derudover er det fundamentalt, at roadpricing skal erstatte hele eller dele af den nuværende registreringsafgift, så det ikke bliver en ekstra beskatning på at køre bil,” fortæller Gitte Seeberg. 

Roadpricing er på ingen måde en ny tanke for politikerne, der har besluttet at indføre roadpricing for lastbiler i 2025. 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Nicolai Fiil-Søby

Politisk konsulent og direktionsassistent (Barsel)

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper