Bilforhandlere

Fra nyvogn til brugtvogn: rettidig omhu og mod til at satse

Det er nye tider for Danmarks ældste Renault-forhandler, der fra januar bliver brugtvognsforretning med udvidet værksted. I denne første af to artikler, deler indehaver Gitte Enggaard erfaringer fra rejsen mod en markant ændret virkelighed.

Med en forretning, der går tilbage til 1934 og med titlen som en af landets bedste Renault-forhandlere siden 1957, har Bil Center Syd en stabil plads i autobranchen. Men selv de mest garvede kan føle styrken fra de forandringens vinde, der i disse år blæser for bilforretninger i hele landet. Det mærkede indehaver af Bil Center Syd, Gitte Enggaard tydeligt i foråret 2023.  

”Allerede i løbet af foråret tænkte jeg, at det her går ikke, så jeg gik i gang med at forberede mig på at skulle gøre noget helt andet med forretningen. Jeg undersøgte mulige samarbejdspartnere, der havde et koncept, som passede til os, også selvom det ikke var aktuelt på det tidspunkt,” fortæller hun. 

Den rette partner er vigtig  

Den rettidige omhu betød, at Gitte Enggaard var klar, da Bil Center Syd, i lighed med mange andre Renault-forhandlere blev sagt op i sommeren 2023. Hun sagde ja til et samarbejde med en forhandler- og værkstedskæde, og netop fordi hun var kommet i gang med forberedelserne til at ændre sin forretning i god tid, har hun valgt at stoppe samarbejdet med Renault inden opsigelsesdatoen.  

”Mentalt er jeg klar, og det har jeg været i et stykke tid”, forklarer hun, og siger, at hun kun kan anbefale alle, der kan komme til at stå i samme situation, at foretage en grundig analyse af egen forretning og at gøre det hurtigt: ”Kig på din forretning og find ud af, hvilke muligheder, du har. Måske er et kædesamarbejde det rigtige, måske skal du satse på udlejning, eller måske er du stærk nok til at gøre noget selv. Uanset hvad, så kan jeg kun anbefale at komme i gang, for vi er ofte alt for afhængige af importørerne”.  

Selvom Gitte Enggaard ærgrer sig over opsigelsen, kan hun også se mulighederne for Bil Center Syd: ”Nu bliver vi totalt herre i eget hus, og det bliver dejligt. Vi bestemmer selv, hvordan skiltningen skal være, og hvem vi vil samarbejde med. Og så sparer vi de omkostninger, som vi havde som Renault-forhandler til de specifikke systemer, som de forlangte, vi skulle bruge. Alene it-systemet kostede cirka 10 gange så meget, som vi nu betaler for den samlede pakke af services gennem vores nye samarbejdspartner”.  

Udvider gennem fusion  

Fra nytår overgår Bil Center Syd fra at være Renault-forhandler med autoriseret værksted til at være brugtvognsforhandler med eget værksted, der servicerer alle bilmærker. Fremfor at nedskalere forretningen i forskrækkelse over den nye situation, har Gitte Enggaard besluttet sig for at udvide. Bil Center Syd fusionerer derfor nu med et uautoriseret værksted lidt længere nede af vejen og fra januar åbner et skadescenter i deres lokaler. Her er det en stor fordel for forretningen, at kædesamarbejdet betyder, at værkstedet kan få leverancer op til 5 gange dagligt mod blot 1 gang om dagen, da værkstedet var autoriseret Renault-værksted. 

Det betyder naturligvis forandringer for værkstedsmedarbejderne i Bil Center Syd. ”På værkstedet havde de nok håbet, at vi ville bevare vores servicekontrakt, men det giver ikke mening, for der er simpelt hen for mange omkostninger ved det”, forklarer Gitte Enggaard.  

Hun fortæller, at overgangen ikke er helt let for de medarbejdere, der har været vant til at være specialiserede indenfor Renault. Samtidig kendte de ikke den nye kædepartner, og det har givet noget usikkerhed. Besøgene fra kædens repræsentant har dog været med til at berolige medarbejderne, der nu skal i gang med en grundig omgang efteruddannelse: ”Vi er i gang med at finde ud af, hvad vores medarbejdere kan få merit for. De skal testes, og vi skal finde ud af, hvor de ligger i forhold til standarden. Og så skal de fremover have en årlig opdatering. Men det skulle de jo også hos Renault”.  

Vigtige råd på vejen mod brugtvognsforretning med værksted 

Hos AutoBranchen Danmark nikker Eftermarkedschef og Brugtvognsekspert Nicky Bobak genkendende til mange af de erfaringer, som Gitte Enggaard har gjort sig på vejen mod at blive en ren brugtvognsforretning med værksted og skadescenter. Alle forretninger er forskellige, understreger han, men der er også en lang række ting, der går i gang, når en bilforretning skal ændres markant:  
 

  • Retning. ”Hvis man er på vej til miste sin aftale med en importør og dermed sin status som autoriseret værksted, skal man hurtigt i gang med at finde ud af, hvad man vil være. Vil man være helt fri, vil man være en del af et kædekoncept, eller vil man måske endda sælge sin forretning. Her er der altid sparring at hente hos AutoBranchen Danmark”, siger han.  
  • Samarbejdspartnere. Mange vælger at blive en del af et kædekoncept, fordi der ofte er adgang til en pakkeløsning med hjælp til efteruddannelse, it-systemer, lagerstyring mm, der understøtter det, der bliver revet væk, når importørskiltet forsvinder.  
  • Uddannelse. Et autoriseret værksted med fokus på ét mærke og et uafhængigt værksted, der kan servicere alle mærker er to meget forskellige ting. Derfor vil der være brug for at efteruddanne værkstedets medarbejdere.  
  • Leverandøraftaler. Som uafhængig brugtvognsforhandler har du brug for at etablere en lang række leverandøraftaler. Dette vil som oftest kræve, at du eksempelvis er medlem af AutoBranchen Danmark.  
  • Sparring. AutoBranchen Danmark står altid klar til en snak omkring udviklingen i forretningen. Kontakt Eftermarkedschef- og brugtvognsekspert Nicky Bobak.  

I næste uge sætter vi fokus på, hvordan indkøb og salg ændrer sig, når forretningen går fra nyvogn til brugtvogn. 

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert