Bog: Fremtidens bilforretning

Fremtidens Bilforretning: Digitalisering 

I sidste uges nyhedsbrev beskrev vi, hvordan bæredygtighed kan spille en rolle i fremtidens bilforretning. På rundturen rundt til de seks megatrends, som beskrives i bogen “Fremtidens Bilforretning,” tager vi denne gang fat i digitalisering.  

Autobranchen er nemlig under forandring, og digitalisering spiller allerede en meget stor rolle i den forandring. Digitaliseringen er formentlig også den trend, som har været undervejs i længst tid, og allerede har vundet en eller anden form for indpas i stort set alle virksomheder. 

Digitaliseringen ændrer på forretninger, folks vaner og deres krav om tilgængelighed. Coronapandemien har skubbet på, at udviklingen går endnu stærkere.  

Data er det centrale. Nogle kalder data for samfundets nye olie. Det er data og en virksomheds evne til at bruge data, som bliver centrale for, hvordan salget og kunderelationen udvikler sig. Kunderelationer, processer og møder mellem mennesker bliver mere og mere digitale og databårne. Informationer bliver nemmere at lagre, systematisere, dele og bruge til at optimere og udvikle forretningen.  

Brugt på den rigtige måde kan data altså øge virksomheders konkurrenceevne.  

I bilforretninger gælder, at bilen efterhånden er én stor computer på fire hjul. Forretningsgange skal ændres i takt med at flere ting foregår online.  

Kunden laver meget research online. Det gælder for både nye og brugte biler, og det betyder fx, at markedet ikke længere er begrænset til lokalområdet, men til hele Danmark og i nogle tilfælde også uden for landets grænser. 

Hos mange sørger en chatfunktion for, at bilforretningen kan være i dialog med kunderne i næsten alle døgnets 24 timer. Dette vil også blive mere udviklet med tiden.  

Også værkstedsbesøg bliver digitale. Mere og mere fejlsøgning foregår digitalt. Mekanikerbesøget bookes online og både tjek-in og afhentning klares digitalt og med nøgleboks.  

Kunderne bliver mere og mere vant til at få tingene online – det er både hurtigere og nemmere. Alle bilforretninger bør derfor have en digital strategi, så man kan placere sig strategisk i markedet.  

Der er mange spørgsmål at stille sig selv i forhold til at få digitaliseret forretningen.  

  • Har I fx en plan for, hvordan I vil digitalisere forretningen og arbejdsgange? 
  • Har I overblik over, hvad der egner sig til at blive digitaliseret? 
  • Ved I hvad kunderne efterspørger? 
  • Hvad kan I tilbyde digitalt, som vil gøre tingene nemmere for kunden? 

Der er langt flere eksempler i bogen ”Fremtidens Bilforretning.”   

Her kan du se, hvordan flere danske bilhuse har grebet udviklingen an. Det gælder blandt andet Lindholm Biler og direktør Henrik Bollerslev. Han taler også ved en fagsnak på AutoBranchen Danmarks årsdag. Her skal han også tale om udviklingen og om brugtvognsforretningernes rolle i fremtidens marked.  

Bogen kan du få udleveret gratis på AutoBranchen Danmarks årsdag den 23. september. Årsdagen kan du læse mere om her https://autobranchendanmark.dk/event/autobranchen-danmark-aarsdag-2021/ 

 Er din virksomhed medlem af AutoBranchen Danmark, kan du få bogen tilsendt. Det koster blot porto. Bogen kan også købes ved at sende en mail til info@abdk.dk. Det koster 229 kr. plus moms og porto.