Eftermarked

Haglskader øger pres på lånebiler og værksteder

De mange hundrede skadede biler efter sommerens voldsomme haglvejr øger presset på lånebiler. Som værksted gælder det om at holde tungen lige i munden.  

Hundredvis af biler ankommer i disse dage til danske autoværksteder, efter det voldsomme haglvejr i Norditalien tidligere på sommeren forvoldte skader på et stort antal biler. I nogle tilfælde er bilejeren selv kørt hjem i bilen, mens andre biler har været så skadede, at de enten bliver i Italien, sendes til ophug der, videresælges eller skal transporteres til Danmark på lastbil.   

Flere kunder har derfor brug for en lånebil til at køre sig hjem fra Italien, eller mens de venter på, at bilen bliver transporteret hjem.  

SOS International stiller ofte en lånebil til rådighed til hjemrejsen, men når hverdagen i Danmark melder sig, og bilen endnu ikke er ankommet, har bilkunden jo ofte typisk stadig brug for en bil.  

Forsikringsselskaberne har ansvaret 

Her er det forsikringsselskabet, der har ansvaret for at sikre, at kunden har en bil og ikke værkstedet, pointerer Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.   

“Kundeforholdet til værkstedet træder først i kraft i det øjeblik, bilen kommer på værksted. Indtil da er lånebil forsikringsselskabets opgave,” siger Nicky Bobak. 

Han påpeger, at den ekstra travlhed, som de mange haglskader har resulteret i sammen med flere reservedele i restordre, kan betyde, at udgifterne til lånebiler vil stige markant, fordi kunden skal have lånebilen i længere tid. Og derfor gælder det om at holde tungen lige i munden for værkstederne, siger han.   

“De fleste værksteder har lovet forsikringsselskaberne, at de stiller lånebiler gratis til rådighed for deres kunder, når bilen er på værksted. Men det her er en ekstraordinær situation, hvor force majeure kan komme i spil, så man bør drøfte en særlig løsning, så man ikke ender med at skulle finansiere en gratis lånebil i lange perioder,” siger Nicky Bobak.  

Haglskader kræver stort materialeforbrug 

Han påpeger derudover, at reparation af haglskader ofte vil kræve et større materialeforbrug end normale lakskader. Derfor gælder det om at sikre, at man får korrekt og fyldestgørende betaling for skadesarbejdet, siger han:  

“Der skal tit bruges langt flere materialer til haglskader, fx til spartling. Det skal man selvfølgelig have betaling for. Fra AutoBranchen Danmarks side er vi klar til at bistå med hjælp til taksering af haglskadede biler, så vores medlemmer får den afregning, de har ret til,” siger Nicky Bobak.  

AutoBranchen Danmarks Autotaks-support kan kontaktes på telefon 33251433 eller support@abdk.dk. 

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent

Lars Baun Vilhelmsen

Eftermarkedskonsulent

Jørgen Petersen

Forsikringskonsulent