Elbiler

Har du styr på oplysningspligten over bilens alder?

Pas på når du oplyser modelåret på en brugt bil. Hvis du oplyser et forkert modelår, og kunden reklamerer over det, kan du risikere at måtte give et prisafslag til kunden.  

AutoBranchen Danmark modtager en del henvendelser omkring oplysningspligten på bilens alder i forbindelse med salg. Derfor opsummerer vi i denne artikel, hvilke punkter bilforhandlere og leasingselskaber skal være opmærksomme på. Det kan have store konsekvenser din forretning, hvis du sælger eller leaser en bil ud, der er ældre, end din virksomhed har opgivet på slutsedlen.   

I forbindelse med en bilhandel skal en bilforhandler bl.a. oplyse køberen om bilens mærke, model og første indregistreringsår. Forhandleren har dog ingen pligt til at oplyse om bilens produktionsår, medmindre man er bekendt med eller burde være bekendt med den oplysning.  

Ifølge tidligere afgørelser fra Højesteret skal en bilforhandler, såfremt han kender til det, oplyse til kunden, hvis produktionsåret er mere end et år før bilens første indregistreringsdato, fordi Højesteret betragter det, som en væsentlig oplysning i kundens vurdering af bilen.  

Nyvogns- og brugtvognsforhandlere bedømmes forskelligt 

I retspraksis fra Højesteret lægges der op til, at mærkeforhandlere, der sælger en bil af eget mærke, må forventes at kende produktionsåret på den pågældende bil. Derimod kan en ikke-autoriseret forhandler ikke på samme måde forventes at være bekendt med, at produktionsåret ligger mere end et år før bilens første indregistreringsdato.  

Jurist hos AutoBranchen Danmark Hadeel Barakji forklarer her, hvordan en forkert oplysning om modelår vil blive fortolket ved ankenævn for biler og i en eventuel retssag: 

”Hvis oplysningen om bilens produktionsår ikke har haft nogen indvirkning på prisen sammenlignet med en tilsvarende bil, der er produceret samtidig, men som er blevet indregistreret senere, vil det ikke i sig selv udgøre en køberetlig mangel. Samtidig er det vigtigt at være opmærksom på forskellen mellem at være autoriseret og uautoriseret forhandler af det pågældende bilmærke.”   

Medlem vinder sag i Ankenævn for Biler 

For nylig har AutoBranchen Danmark assistereret et af vores medlemmer i denne type sag i Ankenævn for Biler, hvor medlemmet vandt sagen.  

Forhandleren havde solgt en Mercedes og oplyst på slutsedlen, at bilen er indregistreret i 2010. Det viste sig efterfølgende, at bilen var produceret i 2007, hvilket køberen mente var en forringelse af værdien på bilen, idet bilen pludselig blev 3 år ældre, end hvad køberen havde forventet. 

Hadeel Barakji forklarer om ankenævnets afgørelse. 

”Ankenævn for Biler kom frem til, at vores medlem ikke var autoriseret Mercedes-forhandler, og dermed ikke var bekendt med, at den solgte bil var produceret mere end et år før, bilen blev indregistreret i Danmark i 2010. Nævnet fandt også, at vores medlem ikke havde tilsidesat sin oplysningspligt ved ikke at oplyse om bilens produktionsår eller modelår. Derudover fandt nævnet, at det faktum at bilen er produceret i 2007 ikke har haft nogen indvirkning på prisen, da modellen er den samme og ikke har ændringer af betydning sammenlignet med et køretøj produceret umiddelbart forud for indregistreringen”, siger Hadeel Barakji.  

Det er vigtigt at understrege, at forhandlere skal være påpasselige med at angive en brugt bils modelår, medmindre man er fuldstændig sikker. Højesteretsdommen viser, forhandlere kan blive dømt til at betale et afslag i købsprisen under visse omstændigheder.  

Har du oplyst et forkert modelår på en bil, som din kunde reklamerer over, kan du som medlem af AutoBranchen Danmark søge rådgivning hos juridisk afdeling.