Det fortalte han fra scenen på AutoBranchen Danmarks årsdag.
Den 58-årige verdensberømte danske bildesigner sælger sin egen bil godt. Han fortalte, at softwaren i bilen normalt besluttes op til fire år i forvejen før en bil kommer på gaden. I hans egen bil er den proces skåret ned til 18 måneder.
”De unges livline i dag er deres mobiltelefon. Den bruger man til alt, og derfor gider man ikke foældet teknologi. Så vi ved, at vi har den bedste teknologi, og det har været noget, investorerne kunne forstå,” sagde han.
Efter introen fra konferencier Dennis Ritter gav Henrik Fisker en levende og spændende fortælling om sit liv med biler. Fra han smadrede et højtstående BMW-bestyrelsesmedlems bil på en testbane, men undgik fyring, over en konkurs, da først en underleverandør gik konkurs og 300 allerede producerede biler blev ødelagt i en oversvømmelse på havnen i New York, og til han nu med solid aktiekapital er kun godt og vel et år fra at sende sin Fisker Ocean ud til kunderne. Fisker Ocean er i dag forudbestilt af 18.000 kunder – flest i USA og Californien, og med danskerne som de mest ivrige i Europa.
”Vi er faktisk også begyndt på vores næste bil, men den ligger yderligere nogle år ude i fremtiden. I den bil har vi spurgt os selv, hvordan en bil ville være, hvis man aldrig havde set en bil før,” sagde han.
Henrik Fisker forventer en startpris på Fisker Ocean på omtrent 300.000 kroner i Danmark.
Henrik Fisker var en populær og efterspurgt mand på AutoBranchen Danmarks årsdag. Med bopæl i Los Angeles er han ikke så ofte i Danmark, så både Berlingske, Jyllands-Posten, TV 2 News og Motor-magasinet havde booket aftaler med ham.
Hans Fisker Ocean bliver solgt online uden om forhandlernetværk. I Skandinavien vil Mekonomen varetage service på bilerne.