Den østrigske karteldomstol har idømt Peugeot i Østrig en stor millionbøde for at misbruge sin magt overfor forhandlere.
AutoBranchen Danmarks europæiske søsterorganisation CECRA har fulgt sagen meget tæt og fastslår, at det er en stor sejr for bilforhandlere og kan skabe en vigtig præcedens, når det kommer til at stoppe uretfærdig behandling af bilforhandlere i Europa.
”Min vurdering er, at det også kan få betydning herhjemme i Danmark, hvor fabrikanter og bilimportører som bekendt også træder bilforhandlere under fode,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Sagen, der er rejst af den østrigske Peugeot-forhandler Büchl og som AutoBranchen Danmark tidligere har interviewet, fokuserer på uretfærdige krav og skadelige økonomiske praksisser fra Peugeot i Østrig, der altså ifølge domstolen har presset Peugeots autoriserede forhandlere alt for meget.
Karteldomstolen har i sin endelige dom fastslået, at flere af Peugeots fremgangsmetoder, herunder at opstille oppustede salgsmål og at koble forhandlernes bonusser til kundetilfredsheden hos forhandlere, er imod både østrigske og europæiske konkurrencelove.
Må ikke presse forhandlere
Dommen fastlægger, at Peugeot ikke må presse forhandlere til at deltage i salgsfremstød, der begrænser forhandlerens mulighed for selv at fastsætte sine priser, ligesom Peugeot i Østrig også bliver forhindret i at koble forhandlerbonusser til kundetilfredshed og i at øge salgsmål for at reducere forhandlernes fortjeneste.
Dommen konkluderer også, at det er ulovligt, at Peugeot i Østrig konkurrerer med deres forhandlere ved at tilbyde salgspriser på biler, der er opnået gennem tilskud.
Dommen har derudover forbudt Peugeot i Østrigs inspektionssystem og timepriser, der ikke dækker værkstedernes omkostninger, som har gjort garantiarbejde på bilerne urentabelt.
Samtidig kan Peugeot i Østrig ikke længere få forhandlerne til at betale for deres såkaldte mystery-shoppers og deres forhandlerrettede kontrolsystemer.
Peugeot i Østrig er med dommen blevet idømt en bøde på 15 millioner euro, og CECRA kritiserer i den forbindelse, at forhandleren for at få kompensation for sine tab nu skal bruge yderligere ressourcer på juridisk støtte.
”Det kan jeg kun være enig i. Det er godt, at dommen forbyder de her uretfærdige praksisser, men selvfølgelig bør forhandlerne også kompenseres for de store tab, som praksisserne har medført. Jeg håber, at sagen vil betyde, at fabrikanter og importører også herhjemme begynder at opføre sig mere ordentligt,” siger Gitte Seeberg.