Salget af nye biler med benzin-, diesel- og hybridmotorer stopper endegyldigt i 2035. Herefter vil det kun være muligt at sælge fossile biler, hvis der er tale om brugte biler.

På et møde i Luxembourg har EU’s klimaministre truffet den endegyldige beslutning, der vil forbyde salg af fossile biler inden for EU i 2035. Dermed er beslutningen truffet, efter at EU-Parlamentet tidligere i juni også har godkendt beslutningen.

AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er tilfreds med beslutningen.

”Vi skal i mål med den grønne omstilling af bilparken. Her er det afgørende, at der er klare, langsigtede og realistiske mål som autobranchen i hele EU kan navigere efter. Det får vi med denne aftale. Fra 2035, sandsynligvis før, vil elbiler og andre nulemissionsbiler drive bilsalget, og det må hele branchen arbejde efter. Med lovpakken er der ikke sat nogle begrænsninger på salget af brugte fossile biler efter 2035,” fortæller Gitte Seeberg.

Dansk ønske om udfasning i 2030

EU og medlemsstaterne har haft flere tidshorisonter i spil til den kommende udfasning af nye fossile biler. Gitte Seeberg forklarer:

”Den danske regering og et bredt flertal i Folketinget har foreslået 2030 som året, hvor nybilssalget udelukkende skulle bestå af nulemissionsbiler. Set i det lys får branchen rigtigt gode muligheder for at gennemføre omstillingen med frist i 2035. Mange bilproducenter har allerede offentliggjort deres tidsplan for udfasning af deres fossile motorer. Derfor er jeg overbevist om, at den reelle udfasning vil ske før 2035.”

Forbuddet blev vedtaget som en del af EU’s Fit For 55-lovpakke, der skal reducere EU’s udslip af drivhusgasser med 55 procent i 2030. Vejtransporten spiller en afgørende rolle i den målsætning, da 70 procent af transportsektorens stammer fra vejtransporten.