Bilforhandlere

K-forslag om at fjerne grænse for elbiler kan give bedre klima og flere jobs

Ros fra AutoBranchen Danmark til Konservatives forslag om at fjerne beløbsgrænsen for reparation af elbiler. Forslaget kommer bl.a. på baggrund af beregninger fra branchen, der peger på CO2-besparelser og ekstra arbejdspladser, hvis den fjernes. Medlemsundersøgelse viser også stort potentiale.

En ny analyse, udarbejdet af Teknologisk Institut på bestilling fra AutoBrancen Danmark, viser, at reparationsgrænsen skader både klima og økonomi. Grænsen bestemmer, om en skadet bil skal repareres eller ej, baseret på skadens beregnede omkostninger.  

Med de nye beregninger fra Teknologisk Institut har AutoBranchen Danmark nu dokumenteret, at en afskaffelse af grænsen vil betyde en stor CO2-besparelse, fordi flere biler med mindre skader vil blive repareret. Samtidig skaber det arbejdspladser uden meget store omkostninger for statskassen. 

Stor effekt hvis grænsen fjernes

Et forsigtigt estimat i rapporten lyder på, at mindst 7000 af de 30.000 biler, som årligt dømmes totalskadede, ville blive repareret, hvis reparationsgrænsen blev fjernet. Det vil give en CO2-reduktion på 31.300 ton/år eller 0,47 mio. ton over en 15 års periode. Til sammenligning har Klimafremskrivningen som mål at reducere CO2-udledningen fra biler med 1,5 mio. ton frem mod 2030. 

En afskaffelse af reparationsgrænsen vil også give flere jobs. Samlet set vurderer rapporten, at det vil øge produktiviteten med 1452 årsværk at afskaffe græsen, fordi flere biler vil blive repareret. 

Det er sund fornuft for både klima og samfundsøkonomi”, siger administrerende direktør for AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg. “Og derfor glæder det mig dobbelt, at Konservative nu har fremsat forslag om afskaffe reparationsgrænsen for elbiler”. 

Formålet med grænsen var oprindeligt at tilgodese klimaet og statens indtægter. Det første ved at få en hurtigere udskiftning af “sorte” biler til grønnere biler – det sidste ved at få flere nyregistreringer af biler og dermed flere registreringsafgifter i statskassen.  

Ønsker alle grænser fjernet

Den nye rapport fra Teknologisk Institut viser imidlertid, at tiden er løbet fra reparationsgrænsen, så den i dag gør mere skade end gavn for både klima og økonomi. Dels tager grænsen kun højde for omkostninger ved at udbedre skaden, og ikke de klima- eller miljømæssige konsekvenser, der følger med en beslutning om at reparere eller ej. Dels betyder grænsen, at en bil hvor lakken måske skal skiftes eller air-bags er blev udløst og derfor skal skiftes – men hvor bilen sagtens kan køre – kan blive vurderet som totalskadet, fordi udskiftningerne er dyre. 

Rapporten viser tydeligt, at reparationsgrænsen er blevet et selvmål for klimaet. Man bør derfor se området i bredere perspektiv og gøre noget godt både for klimaet og sikre flere arbejdspladser på landets værksteder,” siger Gitte Seeberg. Hun tilføjer, at AutoBranchen Danmark flere gange har foreslået, at reparationsgrænsen bliver afskaffet for alle biler, fordi det vil give den største klimamæssige effekt. Alligevel er hun glad for de Konservatives forslag om at fjerne grænsen på elbiler.  

At fjerne grænsen for elbiler er et godt skridt på vejen. Det er også klart det vigtigste, fordi især store elbiler skal køre langt, før CO2-udledningen ved produktionen af bilen er tjent hjem, og elbilens positive klimaeffekt viser sig”, siger hun. 

Ifølge Teknologisk Instituts rapport vil effekten af at fjerne reparationsgrænsen for elbiler give en samlet reduktion i CO2 på 0,13 mio. ton frem mod 2038. Samtidig vurderes det, at produktiviteten kan øges med 370 årsværk over perioden 2024 – 2038. 

Medlemmer bekræfter potentialet

Spørger man AutoBranchen Danmarks medlemmer, er der enighed om, at mange flere biler kunne komme tilbage på vejene frem for at blive skrottet, hvis det ikke var for reparationsgrænsen. 

I en nylig undersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer svarer 45,4 % procent af respondenterne, at mellem 20- 30 procent ekstra biler ville blive repareret, hvis grænsen ikke fandtes. Undersøgelsen viser også, at 43 procent af respondenterne oplever, at biler, der kun har mindre eller kosmetiske skader, fx ridser i lakken, bliver dømt totalskadede. Endelig oplever 49,5 procent, at flere biler end tidligere dømmes totalskadede på grund af reparationsgrænsen. Det skyldes blandt andet at reparationer generelt er blevet dyrere – og dermed er der flere skader, der, bedømt på pris, overstiger de 75 % af bilens værdi, når de skal repareres.  

Rapporten er udarbejdet af Teknologisk Institut for AutoBranchen Danmark og kan hentes her.

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør