2-3 millioner færre biler end planlagt vil rulle ud fra verdens bilfabrikker i 2023. Det viser en opgørelse fra Automotive News, der har forsøgt at kortlægge betydningen af komponentmanglen i den globale autobranche.
Selvom 2-3 millioner færre biler lyder af meget, er der tale om et betydeligt lavere antal end for de seneste år. I 2022 forventes der at blive produceret 3,6 millioner færre biler, end bilproducenterne havde planlagt. I 2021 blev der produceret hele 10,5 millioner færre biler.
Blandt de berørte bilmærker er Stellantis-mærket Jeep, der bl.a. vil mindske produktionen af Jeep Cherokee. Derudover ligger der få opgørelser af præcis hvilke mærker og modeller, der vil blive hårdest ramt af manglen på mikrochips i 2023.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg ser tegn på bedring, men hun mener ikke, at vi kan forvente normalisering lige med det samme.
”Det er positivt, at bilproducenterne kan producere flere af de planlagte biler end i 2022 og 2021. Det betyder dog ikke, at alle problemer bliver løst i de kommende måneder. På grund af energikrise og inflation kan nogle bilproducenter have sænket produktionsmålene, hvilket også kan sænke antallet af biler, der ikke kan leveres. Samtidig kæmper mikrochipproducenterne både med at indhente det tabte fra de sidste år og at øge den normale produktion, der også skal stige, fordi biler bliver stadig mere elektroniske, og derfor kræver flere mikrochips end for få år siden,” fortæller Gitte Seeberg.
Ved forsinket levering eller ophævelse af bilhandler har medlemmer af AutoBranchen Danmark mulighed for at kontakte vores juridiske afdeling for råd og vejledning. En del af deres anbefalinger kan du læse her.