Værksteder kan ende som en lus mellem to negle, når der laves forsikringsskader på en bil med fabriksgaranti. AutoBranchen Danmark opfordrer til at gå i dialog med forsikringsselskabet.
Du får en relativ ny bil ind til reparation. Bilen er skadet, og skal have nye dele, det er i hvert fald hvad importøren har fortalt dig. Du vil gerne følge importørens procedure, men du bliver stoppet af forsikringsselskabet, der mener, at du kun skal bruge brugte dele. Importøren fortæller dig, at der skal bruges originale dele for at opretholde garantien, derimod mener forsikringsselskabet at der kun skal bruges brugte dele, idet bilen ikke er helt ny.
Denne problemstilling har flere af medlemmer hos AutoBranchen Danmark oplevet. Især de autoriserede værksteder oplever et dilemma, men det gør sig også gældende for frie værksteder. Spørgsmålet de bliver stillet, er nemlig om de skal følge importørens forskrifter og således skifte de beskadigede dele på bilen ud med nye dele, eller om skal de følge forsikringsselskabets retningslinjer og skifte de beskadigede dele ud med andre brugte dele.
AutoBranchen Danmark råder i den slags tilfælde til at tage en snak med taksator og forsikringsselskabet. Det er vigtigt, at forsikringsselskabet forstår, at såfremt der kommer brugte dele på, der ikke er godkendt af importøren, vil garantien bortfalde for bilen. Det kan især blive problematisk for nogle af de bilmærker, der giver mange års garanti fx Kia, Hyundai og Tesla. De andre europæiske, japanske og amerikanske mærker giver også garanti, og problematikken kan også opstå der. Dog er garantien normalt begrænset til 2-3 år for disse mærker, hvilket forkorter tidshorisonten, hvor den slags udfordringer kan opstå.
Tag kontakt til taksator og forsikringsselskab
Naser Al-Zakta, jurist hos AutoBranchen Danmark fortæller:
”Hverken importørerne eller forsikringsselskaberne har taget stilling til denne problematik. Det sætter desværre værkstederne som en lus mellem to negle. På den ene side vil de gerne følge forsikringsselskabernes taksatorrapport, og afhjælpe de skader som kunden kommer med. På den anden side står importøren og fortæller dem, at såfremt de skifter nogle dele på bilen til brugte eller uoriginale dele, risikerer kunden at garantien bortfalder. Det er en problematik som forsikringsselskaberne skal varetage og være indforstået med, inden de retter eller ændrer i taksatorrapporten.”
Vores klare udgangspunkt i AutoBranchen Danmark er, at værkstederne skal være klar i kommunikationen og advare forsikringsselskaberne om ovenstående. Tilmed bør de, hvis forsikringsselskabet insisterer på at bruge brugte dele, fortælle det til kunden.