Bilforhandlere

Lave forventninger til bilsalget i 3. kvartal

Medlemmerne af AutoBranchen Danmark forudser ikke en stor forbedring i bilsalget i 3. kvartal. Men nyvognsforhandlerne øjner en lille forbedring. 

I en medlemsundersøgelse fra AutoBranchen Danmark har 110 bilforhandlere og leasingselskaber svaret på deres forventninger til bilsalget i den kommende tid. 

Forventningerne til 3. kvartal ser således ud:  

  • 8 procent forventer, at bilsalget vil stige i 3. kvartal sammenlignet med 2. kvartal. 
  • 44 procent forventer, at bilsalget vil være omtrent det samme.  
  • 45 procent forventer, at det vil falde.  

Adspurgt om forventningerne til hele 2022 sammenlignet med 2021 ser udsigterne betydeligt dårligere ud: 

  • 1 procent forventer et markant øget salg 
  • 11 procent regner med et øget bilsalg 
  • 18 procent forventer et stort set uændret bilsalg.  
  • 38 procent regner med et faldende bilsalg 
  • 28 procent forventer et markant lavere salg. 

I undersøgelsen svarer hele 79 procent, at deres forretning er påvirket af krigen i Ukraine, hvilket AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg uddyber: 

”Mange af forhandlere fremhæver konsekvenserne af krigen i Ukraine som de primære årsager til, at de regner med et faldende bilsalg. Nogle forbrugere er begyndt at holde på pengene på grund af inflationen og den generelle økonomiske usikkerhed. Samtidig er forsyningskæderne til bilfabrikkerne blevet hårdt ramt, hvilket forbliver en af de vigtigste grunde til de lave forventninger til bilsalget i 3. kvartal”, fortæller Gitte Seeberg.  

Nyvognsforhandlere øjner lidt flere biler end tidligere 

Selvom respondenterne ikke forventer et prangende bilsalg 3. og 4. kvartal, er der små lyspunkter at spore, når der sammenlignes AutoBranchen Danmarks tilsvarende undersøgelse i marts.  

På det tidspunkt svarede 63 procent af nyvognsforhandlerne, at de forventede et faldende bilsalg i 2. kvartal. Nyvognsforhandlerne har fået samme spørgsmål ift. 3. kvartal, hvor det nu ”kun” er 48 procent, der forventer et faldende bilsalg i det kommende kvartal.  

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper