Eftermarked

Leverandører skal tage længere leveringstider på reservedele mere alvorligt

Det er problematisk, når store dele af eftermarkedet oplever mangel på visse reservedele. Og det skal leverandørerne tage mere alvorligt 

I sidste udgave af Motormagasinet er flere leverandører af reservedele ude og afvise, at der skulle være mangel på reservedele. Det sker efter, at blandt andet AutoBranchen Danmark gennem medlemsundersøgelser har vist, at et flertal af værkstederne oplever markant længere leveringstider på en lang række reservedele. 

En undersøgelse foretaget tidligere på året blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer viste, at 83 procent af værkstederne oplever længere leveringstider på reservedele. Heraf svarer lidt over hver tredje, at leveringstiderne er blevet op til én uge længere. Halvdelen af værkstederne svarer, at leveringstiderne er blevet fra op til to uger til over en måned længere.  

Det betyder blandt andet utilfredse kunder, dalende omsætning og mistede ordrer, viser undersøgelsen også, ligesom en efterfølgende undersøgelse har vist, at de længere leveringstider på reservedele får udgifterne til lånebiler til at eksplodere.  

Og derfor kan leverandørerne ikke bare affeje problematikken, fastslår Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

“Jeg forstår da godt, at leverandørerne ikke ønsker at tale om, at leveringstiderne på mange reservedele er blevet længere og at mange dele er i restordre, men det er det, vores medlemmer oplever. Hvis leverandørerne anerkender problemet, frygter de måske, at det vil skræmme kunderne væk. Men det betyder ikke, at problemet ikke eksisterer,” siger Nicky Bobak. 

Lange leveringstider har konsekvenser

Han påpeger, at der ganske rigtigt er nogle reservedele, hvor leveringstiderne ikke er gået op, men han understreger, at der også er en lang række reservedele, som det er blevet langt mere tidskrævende at skaffe. De reservedele, der primært er mangel på eller længere leveringstider er de mere specielle reservedele, mens der i mange tilfælde ikke er mangel på almindelige sliddele, fastslår Nicky Bobak.  

“Vi har fra AutoBranchen Danmarks side ikke sagt, at der er mangel på alle reservedele, men vores medlemmer oplever desværre, at der er visse typer af reservedele, der har fået mange lange leveringstider. Det er ærgerligt, for det kan få store konsekvenser både i forhold til kunderne og i forhold til forretningen. Det håber jeg, at leverandørerne vil anerkende,” siger Nicky Bobak.  

AutoBranchen vil inden for den nærmeste fremtid gennemføre en ny medlemsundersøgelse af mangel på og længere leveringstider på reservedele. 

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert