Elbiler

Det lille værksted: Vær forberedt

Voksende udgifter og faldende arbejdskraft vil true de små værksteder.

For det lille uafhængige autoværksted vil voksende udgifter til værksted, udstyr, miljøkrav og meget andet blive en trussel for eksistensen i de kommende år. Sammenholdt med, at det bliver sværere at hente kvalificeret arbejdskraft, så har man en cocktail, som kræver grundig forberedelse og overvejelser om fremtiden.

Det mener Glenn Larsen, der er indehaver af Rørvig Auto i Nordvestsjælland.

Når han i fagsnakken på branchedagene Vores Autobranche giver sit bud på fremtiden for den type autoværksteder, som han repræsenterer, så vil han opfordre til forberedelse.

”Det nytter ikke, at man pludselig stopper op og siger ’Jeg vidste ingenting. Jeg havde ikke set det komme’. Man er nødt til at være ordentligt forberedt, og tænke over hvilken plads man vi have i billedet”, siger han.

Rørvig Auto er en virksomhed med fem til seks medarbejdere. Typisk tre svende og to lærlinge i et fladt hierarki hvor alle er lige.

”Jeg har sagt til mine medarbejdere, at de skal sørge for at blive så dygtige som overhovedet muligt. For det er dét, der bliver brug for. Dem som ikke gider dygtiggøre sig, får svært ved at klare sig”, siger han.

”Der er en risiko for, at det kommer til at gå os lige som slagteren, bageren og slikbutikken – at vi ender i de store virksomheder. Det vil så ske på grund af vores mange udgifter. Data koster penge. Vores værktøj koster penge. De testere, vi skal bruge, koster også mange penge”, fortsætter Glenn Larsen.

Han forventer, at behovet for udstyr vokser i takt med, at flere og flere elbiler kommer ud på de danske veje. Derfor vil han også tale om kædesamarbejde som en nødvendighed.

“Det gælder adgang til specialværktøj, tekniske data og it-løsninger, fremskaffelse af reservedele, logistik og så videre. Profilering, markedsføring og den slags. Alt det får man ved at være med i et kædesamarbejde, og det tror jeg er nødvendigt, så vi selv kan koncentrere os om det, vi er bedst til – at lave biler,” siger Glenn Larsen.

Ved siden af udgifterne forventer mekanikeren, som har bevæget sig en del i motorsportens verden også, at arbejdskraft bliver en mangelvare i autobranchen.

”Mekanikerne vil muligvis søge mod de store enheder. Samtidig vil de lave noget med endnu mere volumen – vindmøller, skibe og så videre. Derfor siger jeg til mine medarbejdere, at de skal gøre sig så dygtige som muligt. Det gælder om at bevare nysgerrigheden og have lyst til at blive klogere”, siger Glenn Larsen.

Mekanikeren og værkstedsejeren slår fast, at han på Vores Autobranche særligt glæder sig til at høre om erfaringerne i Norge og Holland – særligt fordi nordmændene er så langt fremme, at de kan give indblik i, hvordan det går for de mindre og frie værksteder.

Glenn Larsen er en del af fagsnakken på Vores Autobranche. Kom og hør ham på Fagsnak 2 i tidsrummet kl. 16.30-17.15 på branchedagene på Gram Slot.

Frem til 7. april er der gratis tilmelding – klik her for tilmelding.