Bilforhandlere

Lovgivning om bilers data på vej

Til næste år fremlægger EU et forslag til en ny datalovgivning, der kommer til at gælde specifikt for biler. Det er et stort fremskridt for branchen og forbrugerne. 

Tidligere på året fremlagde EU-Kommissionen et forslag til en ny datalovgivning, der skal regulere brugen af og adgang til data på tværs af alle brancher i Europa. Her krævede AutoBranchen Danmark og vores europæiske paraplyorganisation Cecra i samarbejde med flere andre organisationer, at der skulle laves en specifik datalovgivning kun for bilers data.  

Det krav er nu ved at blive indfriet, da både EU-Kommissionen og Europa-Parlamentet nu er indstillet på at lave en særskilt datalovgivning til autobranchen. På den netop afholdte Connect Europe-konference i Barcelona fortalte det spanske medlem af Europa-Parlamentet Pilar del Castillo Vera, der er ordfører på datalovgivningen for industriudvalget (ITRE) i Europa-Parlamentet, at der er bred opbakning til den sektorspecifikke lovgivning. Hun udtalte bl.a.: 

”Data act er en vigtig del af den bredere europæiske digitale strategi, der skal sikre ensartet data på tværs af Europa. Forbrugeren skal have adgang til data fra de forbundne enheder (fx biler red.), der leverer data om forbrugeren, det skal leveres gratis, sikkert og direkte til forbrugeren uden forsinkelse og i samme omfang, som producenten har adgang til.”  

Efterfølgende fortalte hun, at hun forventer forhandlinger om den sektorspecifikke lovgivning sidst på året, hvilket senere blev bekræftet af Mark Niklas fra EU-Kommissionen. Ifølge ham forventer EU-Kommissionen, at fremlægge et udkast til en ny datalovgivning for autobranchen i 1. kvartal 2023. Det er en udvikling, der glæder AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg: 

”I seks år har Cecra arbejdet for en ny datalovgivning, der sikrer fair konkurrencevilkår. Stod det til bilproducenterne, skulle alt data gå gennem deres servere, hvilket kunne give bilproducenterne indflydelse på anvendelsen af dataene. Med en sektorspecifik lovgivning er det vores klare forventning, at forbrugeren får mulighed for at bestemme, hvem deres data deles med, og dermed også hvilket værksted eller bilforhandler, de ønsker at benytte. Fri og fair konkurrence vil gavne hele branchen og forbrugerne, derfor ser jeg meget frem til Kommissionens udspil i 2023.” 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper