Bilforhandlere

Manglen på arbejdskraft betyder tab af opgaver

Landets bilforhandlere rammes på indtjeningen, fordi deres værksteder skriger på arbejdskraft. Det viser ny rundspørge blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer. 

Portrait of a young male mechanic checking the condition of a lifted car

Manglen på arbejdskraft på landets værksteder er netop nu et problem for to ud af tre værksteder, viser en rundspørge blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer, der har værksteder.  

Det betyder, at mange stillinger står ubesatte, og at det tager længere tid at løse opgaverne for kunderne, bekræfter undersøgelsen. 

Men det rammer også på indtjeningen. Over hvert fjerde værksted, der oplever mangel på arbejdskraft, svarer i rundspørgen, at de må sige nej til opgaver. Og næsten to ud af fem oplever, at manglen på arbejdskraft også betyder øgede lønkrav fra de ansatte, de allerede har.  

“Vi har længe vidst, at manglen på arbejdskraft er et problem i autobranchen, og det bekræfter disse nye tal desværre. Det er alvorligt for forhandlerne, fordi værkstederne ofte sikrer en stor del af deres overskud,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark. 

Samtidig rammes mange værksteder af stærkt stigende udgifter til energi, viser rundspørgen. 30 procent af de adspurgte svarer, at udgifterne til energi er steget med mellem 50 og 100 procent.  Og yderligere 30 procent svarer, at udgifterne til energi er steget med mellem 25 og 50 procent.   

“Hidtil har energiprisernes himmelflugt særligt ramt autolakererne, men denne rundspørge gør det helt klart, at energipriserne også rammer værkstederne og dermed også de forhandlere, der har værksted,” siger Gitte Seeberg.  

Husk at videreudvikle værkstedsforretningen

Mange forhandlere er i forvejen presset af høje krav fra bilproducenter og importører, ligesom det mange steder kan mærkes, at der er stor mangel på nye biler. Derfor er det afgørende, at der bliver taget skridt til at sikre, at værkstederne er rentable, fastslår Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

“Vi ved, at værkstederne ofte er en god vej til at holde forretningen oppe, men når vi nu kan se, at værkstederne også rammes af både stigende energipriser og mangel på arbejdskraft, er det meget vigtigt, at man som forhandler og værkstedsindehaver sikrer sin forretnings langsigtede økonomiske bæredygtighed ved at udvikle værkstedsforretningen,” siger Nicky Bobak.  

Han nævner serviceaftaler (læs med om AutoBranchen Danmarks fordelsaftale med Holco om serviceaftaler her) og abonnementsordninger som nogle af de muligheder, der skal udvikles endnu mere på for at sikre indtjening.  

“Og samtidig kan man med fordel tage fat i sine store kunder og diskutere eksempelvis timepris og betaling for lånebil,” siger Nicky Bobak. 

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert