Efter kaotiske tilstande på de danske veje i vinterens snestorm, rejste både AutoBranchen Danmark og flere politiske partier en debat om behovet for vinterdæk eller helårsdæk.
Så det ligesom i en række andre lande ikke skulle være lovligt at køre med sommerdæk i vintervejr.
Og nu er Færdselsstyrelsen så på vej med sine anbefalinger, der fremgår af et høringsudkast til styrelsens vejgrebsanalyse.
Her står det klart, at styrelsen ikke vil anbefale at gøre vinterdæk til et lovkrav.
Årsag? Der er ikke beviser for, at krav om vinterdæk kan have “signifikant betydning for fremkommeligheden og sikkerheden,” lyder det fra styrelsen i udkastet.
Det skyldes blandt andet, at der i dag ikke sker en politiregistrering af dæktypen, når biler forulykker.
Det anbefaler Færdselsstyrelsen til gengæld at lave om, så politiet fremover indsamler de oplysninger.
Og det er positivt, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark:
“Jeg mener nu, at almindelig sund fornuft tilsiger, at sommerdæk på vinterglatte veje giver flere ulykker. Det kan man jo ved selvsyn konstatere. Men det er alligevel positivt, at der nu kommer bedre data, og så vil styrelsen og regeringen forhåbentlig derefter vil være klar til at lovgive,” siger hun.
Minister ønsker ikke firkantede regler
Transportminister Thomas Danielsen har overfor Jyllands-Posten – på baggrund af vejgrebsanalysen – fastslået, at han ikke umiddelbart er tilhænger af “firkantede regler” om vinterdæk.
“Man har et personligt ansvar, når man er fører af en bil. Det har man også i forhold til vejgreb. I stedet for at lave meget firkantet lovgivning ud fra nogle datoer, skal man have et individuelt ansvar i forhold til vejrliget og sin dækmontering,” siger han til Jyllands-Posten.
Ministeren fastslår dog også, at han endnu ikke har lagt sig helt fast på sin position, og at han vil indkalde transportordførerne fra Folketingets partier til en drøftelse af sagen.
Og det kvitterer Gitte Seeberg for:
“Det er godt, der arbejdes seriøst videre med sagen, for det er uholdbart, at mere og mere ekstremt vejr vil skabe kaos på de danske veje,” siger hun.
Færdselsstyrelsen anbefaler i sit udkast også, at der tilføjes en bestemmelse i færdselsloven om bødestraf, hvis man som følge af utilstrækkelige dæk er til gene for andre trafikanter eller er årsag til kødannelser i forbindelse med vinterføre.
“Det bliver dermed op til brugeren af køretøjet at sikre, at køretøjet er udstyret korrekt til den konkrete brug, og hvordan føreren ønsker at anvende køretøjet i vintersæsonen,” skriver styrelsen
Det bakkes op af FDM og Rådet for Sikker Trafik:
“Risikoen for at blive præsenteret for et bødeforlæg vil formentlig have den effekt, at man de facto indfører vinterdæk ad bagdøren,” siger chefkonsulent Jesper Hemmingsen, Rådet for Sikker Trafik til Jyllands-Posten.