Manglen på nye biler – i de rigtige modeller – har været udbredt i snart lang tid. Og det viser sig også i nyvognsforhandlernes tiltro til, at deres nuværende bilimportører har de helt rigtige biler på hylderne.
Således svarer kun 11 procent klart ja, når de bliver spurgt, om deres importør tilbyder de biler, som markedet og forhandlerens kunder efterspørger mest fremadrettet.
Det viser en rundspørge blandt de nyvognsforhandlere, der er medlem af AutoBranchen Danmark.
46 procent af respondenterne svarer, at importørerne delvist har de rette biler på hylderne, mens 43 procent svarer klart nej.
“Vi ved selvfølgelig godt, at der er store problemer med billeverancerne, men jeg synes alligevel, det er opsigtsvækkende, at forhandlerne har så lav tiltro til, at deres importør har de rigtige varer på hylderne. Det må i den grad give stof til eftertanke hos importører og også fabrikanter,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Bilforhandlere kan komme i klemme
I sidste uge beskrev Motor-Magasinet, hvordan nyvognsforhandlere – særligt af K.W. Bruuns mærker – oplever store fald i salget på grund af udvalget af biler.
Det førte til, at såvel AutoBranchen Danmark som andre brancheorganisationer fastslog, at der er behov for kompensation til bilforhandlerne, der jo har investeret store summer i at leve op til importørernes krav. På lederplads fastslog Motor-magasinet det samme.
– Det er dybt frustrerende for forhandlerne, at de tvinges til at gøre millionstore investeringer, men ikke kan tjene investeringer ind igen, fordi bilerne mangler, og importøren ofte ikke er til at hugge eller stikke, lød det i den sammenhæng fra Gitte Seeberg.
– Der er ingen tvivl om, at forhandlerne bliver ramt hårdt økonomisk. Samtidig har K.W. Bruun jo tjent milliarder. Hvis der var nogen retfærdighed til, ville forhandlerne blive kompenseret på den ene eller anden måde, mest realistisk i forhold til at slække på alle de krav og bøder, som K.W. Bruun står bag, sagde hun videre.
Motor-magasinet har rakt ud til K.W. Bruun med en række spørgsmål, om hvorvidt importøren vil kompensere forhandlere, og hvordan K.W. Bruun forholder sig til sagen, men virksomheden har ikke ønsket at kommentere sagen over for Motor-magasinet.